Ny OOH-jätte på gång i Storbritannien

Storbritanniens största radiogrupp, Global, satsar inom OOH. Bolaget har på kort tid köpt tre utomhusaktörer.

Storbritanniens största Radiogrupp, Global, har inlett ett köp av utomhusbolaget Exterion Media, som bland annat äger kontraktet för marknadsföring i Londons, Liverpools, Newcastles och Glasgows tunnelbanesystem.

Affären innebär att den dominerande utomhusaktören i Storbritannien, JCDecaux, får en rival att räkna med. För en kort tid sedan förvärvade Global även två anda utomhusaktörer, Primesight och Outdoor Plus. Efter de tre förvärven har Global en marknadsandel på 35 procent i Storbritannien, vilket är samma andel som JCDecaux har.

Globals nya satsningar beskrivs som en ”Game-changing deal” inom OOH-segmentet, enligt Campaign.

Global erhåller idag en marknadsandel på 50 procent inom det kommersiella radiosegmentet i Storbritannien. Radioaktören tros ha betalat mellan 450 och 500 miljoner pund till Exterion Medias ägare Platinum.

Globals vd och grundare Ashley Tabor kommenterar affären:

– Förvärvet visar vårt engagemang för OOH-sektorn, och betyder att vi nu kan erbjuda betydande läsningar inom både radio, online och utomhus.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-10-16 09.11Uppdaterad 2018-10-16 09.24

Ämnen i artikeln: