Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Minskade medieinvesteringar – men bio och utomhus ökar

Publicerad: 14 April 2015, 06:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Medieinvesteringarna, förmedlade via mediebyråerna, minskade med 2,1 procent jämfört med mars i fjol.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Under mars i år förmedlades totalt 1,3 miljarder kronor via Sveriges Mediebyråers medlemmar. Det är en minskning med 2,1 procent, jämfört med samma period förra året. Trots det är siffrorna för mars starka, enligt Sveriges Mediebyråer, då förra årets marsmånad var den starkaste sedan mätningarna började.

De medieslag som ökade under mars i år är bio, utomhus och internet. Allra mest ökade investeringarna i bio, som ökade med 21,8 procent, enligt Mediebyråbarometern. Utomhus/trafikreklam hade en tillväxt på 21,7 procent och internet 16,5 procent.

Print fortsätter att tappa, då främst kvällspressen som visar en minskad tillväxt på 32,9 procent. Tv fortsätter också att backa, denna månad med 7,6 procent.

– Med tanke på de kraftiga prishöjningar som slog igenom i mars är de minskade medieinvesteringarna i TV mycket överraskande. Trots att bruttopriserna höjdes med 16-30 procent minskar medieinvesteringarna i kategorin. Detta kan bara delvis förklaras med lägre utbud - antingen råder väsentligt lägre efterfrågan än tidigare, eller så har tv-stationerna inte fått igenom sina prisökningar i årsförhandlingarna, säger Jochum Forsell, vice vd på IUM, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ TV-KANALERNAS KOMMENTAR:

 

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.