Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Mindre knark i Situation Sthlm

Publicerad: 30 Januari 2009, 09:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:31

Situation Sthlm har tröttnat på att folk köper tidningen av välgörenhet, men struntar i att läsa den. I veckan lanserades en omgjord och lättsammare Situation Stockholm med en utomhuskampanj. "Samma goda sak, mer innehåll", är budskapet.


Situation Sthlms nylanseras. Bakgrunden till omgörningen av Situation Sthlm är en undersökning som visar att en stor del av de som köper tidningen inte läser den. Innehållet är för tungt och många väljer bort artiklarna som belyser problemen med hemlöshet i Stockholm.

- Vi vill inte att man bara ska köpa tidningen av välgörenhet. Man ska köpa den för att den är bra. Därför lättar vi upp tidningen, men vi fortsätter såklart att belysa hemlöshetsproblemet, säger Jenny Lindroth, ansvarig för Situation Stockholms sociala verksamhet.

Nya Situation Sthlm innehåller bland annat fler sidor där säljarna skriver själva, och ett korsord vilket har efterfrågats av läsarna.

Lanseringskampanjen är gjord pro bono av Stenström Red Cell. Det är den första kampanjen från byrån, som har jobbat med Situation Sthlm sedan i Stockholm.

- I tidigare kampanjer har fokus legat på säljarna. Nu sätter vi tidningen i centrum, säger projektledaren Kristian Florell.

Clear Channel har upplåtit utrymme kostnadsfritt i tunnelbanan och på stortavlor i Stockholm. Den nya inriktningen presenteras dessutom på en programförklaring över ett uppslag i tidningen.

Syftet med kampanjen är inte bara att hitta nya läsare.

- Förhoppningen är att få fler annonsörer, som annonserar för dem som läser tidningen och inte av välgörenhet för säljarna. Situation Sthlm har färre annonsörer än den förtjänar, säger Kristian Florell.

Situation Sthlm har funnits i 14 år och har i dag 400 säljare. Senaste numret såldes i rekordmånga 50.000 exemplar.

Arbetsgrupp:Kristian Florell, projektledareLasse Linder, copyPatrik Bruckner, ADPatricia Sundberg, produktionsledareJohanna Enehage-Herlin, original

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.