Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

Mats Rönne till Outdoor Impact

Publicerad: 27 Maj 2019, 12:34

Mats Rönne ny ordförande för Outdoor Impacts tekniska kommitté.

Foto: Janne Næss

Marknadsföringsveteranen Mats Rönne tar över Outdoor Impacts tekniska kommitté.


Ämnen i artikeln:

Outdoor ImpactUtomhus

Outdoor Impact är bolaget som står bakom utomhusbolagens analoga och digitala mätvaluta, och ägs till lika stor del av Clear Channel och JCDecaux. Även Sveriges Annonsörer äger två procent.

Outdoor Impact tekniska kommitté har till uppgift att identifiera och genomföra de strategiska beslut som tagits av styrelsen samt behandla frågor kring undersökningen, gällande metodik och teknik för Outdoor Impact.

Kommittén består av representanter från utomhusbolag och mediebyråer, och nu står det klart att marknadsföringsveteranen Mats Rönne tar över som ordförande för gruppen.

– Outdoor Impact vill utveckla instansen att ta ett större ansvar och jag fick frågan om jag vill driva det hela, säger Mats Rönne till Dagens Media.

– Där har jag en bra bakgrund för att leverera och föra utvecklingen framåt, säger Mats Rönne, som tidigare bland annat varit europeisk mediechef på Electrolux och ordförande i Sveriges Annonsörers styrelse. 

Transparens kommer att vara en viktig fråga för marknadsföringsveteranen, som träffar sin kommitté för första gången på onsdag. 

– Kommittén är ett forum där man diskuterar, utvecklar och beslutar om gemensamma undersökningsmodeller, mätningar och valutor för utomhusmediet. Alla mediekanaler har diskussioner om transparens: vad är det jag köper vad är det jag får? Det är viktigt för alla parter oavsett kanal med tydlighet och transparens – och med ordning mellan köpare, säljare och konsulter, säger Mats Rönne och lägger till: 

– Så att man kan göra ett välinformerat val och få det man förväntar sig av sina pengar.

Mats Rönne säger att han vill att annonsörer ska ingå i den tekniska kommittén.

 – Det är en diskussion vi får ta inom kort. 

Utomhusbolaget Ad City Media är inte med i Outdoor Impact eftersom man menar att man inte får tillräckligt mycket betalt i kontakter för sina storformatsytor. Visual Art är inte med i den digitala valutan, och det är inte Jernhusen heller.

Flera utomhusbolag står på olika vis utanför Outdoor Impact, och efterfrågar en större förståelse för skillnader i utomhusbolagens olika produkter. Vad säger du till dem som tvekar på att gå med?

– Jag håller på och sätter mig in i detta, och kan inte säga i nuläget om de har rätt eller fel. Men jag vet att det är många förändringar på gång inom Outdoor Impact. Digitala skärmar ställer nya krav när det kommer till att förstå vad man köper och vad man får. Så är det i alla kanaler –  att man vill bli bättre på att redovisa vad fördelarna är och vilket värde annonsörerna får.

Hur mycket inflytande har den tekniska kommittén i Outdoor Impact?

– Kommittén består av leverantörer och av konsulter, som är ombud för köparna. Det är en bra grundprincip om man vill nå en ömsesidig transparens och förståelse. Målet är ju att hitta gemensamma mätunderlag och gemensamma tekniska specifikationer.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Outdoor ImpactUtomhus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev