Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

"Man måste vara där publiken är"

Publicerad: 21 Mars 2018, 07:48
Uppdaterad: 21 Mars 2018, 12:09

Bild 1/2  Nick Halas på scen under We Are OOH.

WE ARE OOH. Nick Halas, head of innovation and data på Posterscope UK, berättar om framtidens utomhuskampanjer: "Varför skulle man inte vilja vara relevant för sin publik?"


Ämnen i artikeln:

We are OOH

Nick Halas var huvudtalare under Dagens Medias inspirationsdag för utomhus – We Are OOH – som ägde rum under gårdagen på At Six i Stockholm.

Han är till vardags head of innovation and data på Posterscope UK och gav som sist ut på scen en inblick i hur framtiden för utomhusreklam kan komma att se ut.

– Det viktiga är att vara en bra partner för sina kunder. Vi måste hela tiden kunna argumentera för varför en plats är mer relevant än en plats 100 meter bort. Ju mer exakta vi kan vara, desto bättre är det. Vårt jobb är att vara sticky och det är även viktigt att också välja rätt typer av bilder och frames för en kampanj utomhus.

LÄS MER: Alla bilder från We Are OOH

Nick Halas lyfter fram att en dynamisk typ av kampanj, där stora mängder data hämtas in för att se hur och var publiken rör sig, ger ett starkare resultat.

– Man måste vara där publiken är. Tekniken finns där, så varför skulle man inte vilja vara relevant för sin publik? Det är en av utmaningarna som ligger framför oss. Jag tror att dynamisk kan bli det nya normala. Vi använder det i Storibritannien och har försökt pusha användningen framåt under tre år, och vi har sett att den har ökat konstant.

LÄS MER: Premiär för IAB:s utomhusguide

Nick Halas menar att just insamlingen av information är av stor vikt för att lyckas med en sådan typ av utomhuskampanj.

– Man måste samla in all information som finns för att göra en kampanj så exakt som möjligt. Det finns en skillnad på att göra en bra kampanj jämfört med att göra en superexakt kampanj. Det handlar om noggrannhet, och för att exempelvis hitta den rätta platsen måste du studera alla postnummmer.

Men det är inte bara platsen som kan vara viktig att undersöka, även publiken måste studeras.

– Vem är de, var kommer de ifrån, vad kommer de till och hur ofta kommer de dit? säger Nick Halas.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

We are OOH

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.