Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

KO plattar till Saabs miljömyror

Publicerad: 14 Oktober 2010, 05:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:35

Konsumentverket anser att Saab i sin reklam måste bevisa varför deras bil är bra för myror.


Ämnen i artikeln:

KOSaabKonsumentverket

I Saabs utomhuskampanj för modellen TTiD Sportsedan syns en myra som bär ett grönt löv tillsammans med copyn:

"Gör något för miljön. Skaffa 180 hk "

samt:

"Höstens nyhet från Saab: ett renare samvete.”

KO betraktar lövet och myran som en natursymbol och sådana får inte användas om det inte finns en direkt och verifierbar koppling till en miljöfördel. KO skriver i sitt utlåtande att eftersom Saab inte kan uppvisa denna direkta koppling i sin marknadsföring är den att bedömas som vilseledande.

På webbplatsen, fortsätter KO i sitt utlåtande, är symbolen till och med mer framträdande än produkten som marknadsförs.

Saab har till den 22 oktober på sig att lämna in ett yttrande med sin syn på saken till KO.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

KOSaabKonsumentverket

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.