Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utomhus

Klart: Nu redovisar JCDecaux kampanjernas klimatavtryck

Publicerad: 23 februari 2022, 09:03

JCDecaux vd Magnus Heljeberg hoppas att fler medieföretag ska följa efter och redovisa kampanjernas klimatavtryck.

Foto: Janne Naess

Den 1 mars lanserar JCDecaux sin klimatredovisning av annonsörernas kampanjer. Dessutom ska kampanjerna klimatkompenseras.


Ämnen i artikeln:

JCDecauxMagnus HeljebergHållbarhetToppnyheter eftermiddag

Dagens Media har tidigare rapporterat om att utomhusbolaget JCDecaux planerar att släppa en beräkning över hur stora koldioxidutsläpp annonsörernas kampanjer genererar.

LÄS ÄVEN: Utomhusbolagens klimatarbete: JCDecaux planerar att klimatkompensera kundernas kampanjer – så gör konkurrenterna

Nu står det klart att klimatredovisningen lanseras 1 mars. Den är gjord enligt GHG-protokollet och framtagen i samarbete med Climatepartner. 

– Vi är stolta över att kunna garantera samtliga våra kunder att ett köp hos oss alltid är 100 procent klimatneutralt. Att redovisa utsläppen per kampanj går helt i linje med vår ställning att alltid vara helt transparenta ut mot kund. Man ska veta vad man köper och vilken påverkan det har på miljön och man ska känna sig trygg med att alla avtryck kompenseras, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux, i ett pressmeddelande.

Klimatberäkningen redovisar koldioxidutsläpp per reklamskyltsenhet. Parametrar som tryck och frakt av affischer, transporter ut till skyltarna, el och belysning under kampanjens gång, el för trycket av affischerna, pappersförbrukning, affischering, avfallshantering, datakapacitet och administration finns med i klimatberäkningen. Klimatredovisningen för Eurosize riks, JCDecaux största serie, visar exempelvis att utsläppen landar på 5 664 kilo koldioxid.

Även klimatkompenseringen görs via Climatepartner, genom olika projekt som är märkta med Gold standard.

– Klimatredovisningen finns tillgänglig för alla på vår hemsida. Vi hoppas nu att fler medier ska agera lika transparent som vi gör i den här viktiga frågan så att kunderna får vetskap om hur mycket deras kampanjer genererar i utsläpp och i nästa steg att man också börjar kompensera för sina kunder. På detta sätt tar hela mediebranschen ett stort och viktigt kliv i att bidra positivt i miljöfrågan, säger Magnus Heljeberg.

LÄS ÄVEN: Science Based Targets, klimatprojekt och demokratiuppdrag – hållbarhet allt mer prioriterat för medierna

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev