Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

Jernhusen växer och digitaliserar

Publicerad: 22 December 2011, 08:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:37

Jernhusen, som förvaltar 45 stationer i landet, flyttade in delar av försäljningen i huset och ökade sin försäljning kraftigt. Nästa år ska hälften av stationerna digitaliseras och säljstyrkan utökas.


Ämnen i artikeln:

Visual ArtJernhusen

Jernhusen förvaltar, utöver centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg, ytterligare 42 stationer runt om i landet. Fram till 2010 hade JCDecaux säljuppdraget. Men den 1 januari förra året tog Jernhusen in försäljningen av sina eventytor, vepor och partnersamarbeten i det nystartade bolaget Jernhusen Media.

Samtidigt investerades 15 miljoner kronor på ombyggnation av Centralstationen i Stockholm, för att göra den mer attraktiv både för resenärer och reklamköpare. Och förändringarna har gett effekt.

– Jag kan inte ge några exakta siffror eftersom året ännu inte är slut, men försäljningen har varit långt över förväntan. Vi har haft ett haft ett högt tryck under hela året och det blir högt tryck också nästa år, säger Nina Cronehag, produktområdeschef på Jernhusen Media.   

Hur har ni jobbat för att uppnå den här ökningen?

– Vi har skapat flera nya eventytor och har jobbat aktivt med att skapa kreativa aktiviteter. Eftersom vi själva äger och förvaltar fastigheterna ökar vår frihet att göra det. Det är vi som bäst känner våra besökare och det är vi som bäst vet vad som fungerar.

På grund av det ökade säljtrycket kommer Jernhusen under nästa år att förstärka på säljavdelningen.

– Ja, vi kommer att uppbemanna, men det är ännu inte klart med hur många.

Jernhusen har också gjort förändringar i sina partnersamarbeten, Clear Channel har tagit över försäljningen av de analoga ytorna från JCDecaux medan Visual Art har fått försäljningsuppdraget för de digitala skyltarna.

– Vi satte upp de de digitala skyltarna i april i år och försäljningen har slagit alla förväntningar. Speciellt roligt är det att vi har väldigt hög andel återkommande kunder, säger Andreas Lind, partner och affärsområdeschef på Visual Art.

På den digitala sidan blir det nästa år stora förändringar i Jernhusens utbud. I dag är Stockholm, Malmö och Göteborg digitaliserade men under första halvåret 2012 ska totalt 22 av bolagets 45 stationer vara digitaliserade. Sammantaget ska 110 digitala skyltar monteras.

– Det blir Sveriges första rikstäckande digitala nätverk. Vi har sett en stor efterfrågan på digital annonsering och det här är en affär som bara kommer att växa. Varje dag besöks våra stationer av 500 000 personer och 2020 kommer den siffran vara 1 miljon, säger Nina Cronehag.

Andreas Lind vill inte berätta vem som tagit kostnaderna för nyetablieringen men är övertygad om att den kommer att betala sig.

– Det är en jättstor investering, absolut men hur uppgörelsen ser ut håller vi för oss själva. Med det rikstäckande digitala nätet kan annonsörerna välja att köpa alla skärmar eller plocka russinen ur kakan. Vill man nå morgonpendlarna i Uppsala varje tisdag så kan man göra det, allt är möjligt.

Vad kommer det att kosta att köpa rikspaketet?

– Vi håller på att se över det nu och ska kunna gå ut med en ny prislista i början av nästa år.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

Visual ArtJernhusen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev