Jernhusen väljer Visual Art

Jernhusens jätteupphandling närmar sig slutet. Visual Art får ta hand om försäljningen av digitala skyltar.

Jernhusen äger fastigheterna vid Sveriges järnvägsstationer där det passerar omkring en halv miljon människor dagligen. I fjol berättade Dagens Media att fastighetsbolaget startat affärsområdet Jernhusen Media för att få bättre kontroll på försäljningen av reklamytorna. Samtidigt drog bolaget igång en upphandling av säljbolag.

Det tio år långa kontraktet med JC Decaux om försäljningen av analoga ytor gick ut vid årsskiftet och Jernhusen Media ville dessutom få igång försäljning av digitala enheter.

Reklamförsäljningen av impactytor och event ska däremot skötas internt av Jernhusen Media.

Den digitala upphandlingen är nu klar, skriver Resumé. Det blir Visual Art som får ta hand om försäljningen av de digitala reklamytorna – en affär som ska vara värd omkring 100 miljoner kronor på fem år. Ungefär 15 bolag var med i upphandlingen.

– Vi är jätteglada. Visual Art hade rätt inställning till digital reklam och var innovativa. De kunde dessutom ta hand om helheten, det vill säga drift, paketering och försäljning, säger Lars-Christer Andersson, tillförordnad produktområdeschef till Dagensmedia.se.

Han räknar med att snart  även ha affären om de analoga reklamytorna på plats.

– Vi blir förhoppningsvis klara nästa vecka.

Fem bolag är med till slutet, bland annat den gamla partnern JC Decaux samt Clear Channel och Wallstreet. Den affären ska enligt tidigare uppgifter vara värd omkring 20 miljoner kronor per år.

Synnöve Almer

Publicerad 2011-01-26 06.58Uppdaterad 2015-12-06 15.24

Dela artikeln: