Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

Jernhusen anklagas för prisdumpning: ”Så absurt att man tar sig för pannan”

Publicerad: 11 Mars 2015, 08:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Riksdagsledamoten Penilla Gunther (KD) hävdar att Jernhusen Media vann jätteupphandlingen genom att erbjuda sina tjänster "utan vinstmarginaler". Helt fel, enligt Jernhusen Medias chef Tomas Nodbrink.


Ämnen i artikeln:

Jernhusen Media

I slutet av januari stod det klart att statliga Jernhusen, i samarbete med privata Visual Art vann Trafikverkets jätteupphandling, som omfattar nya reklamytor på 73 järnvägsstationer runt om i Sverige.

Avtalet gäller till 2022.

I går, under riksdagens interpellationsdebatt, riktades skarp kritik mot mot Jernhusen och dess produktområde Jernhusen Media där reklamaffären hanteras.

Penilla Gunther, som nyligen drog tillbaka sin kandidatur som ny partiledare för Kristdemokraterna, hävdade då att Jernhusen Media har prisdumpat för att vinna upphandlingen.

”I avtalet med Trafikverket framgår att Jernhusen valde att erbjuda sina tjänster i princip utan vinstmarginaler eller t.o.m. med betydande förlust”, står det i interpellationen som är ställd till närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S).

Hon hävdar vidare att Jernhusen tar all risk och att Visual Art utan risk kan kamma hem vinster från avtalet. Något som Penilla Gunther menar snedvrider konkurrensen på marknaden.

”Den privata aktören som Jernhusen samverkar med slipper dock den föreliggande risken eftersom den aktören inte är koncessionshavare. Den privata aktören har dock möjlighet att ta del av vinsten".

Tomas Nodbrink, tillförordnad chef för Jernhusen Media, såg själv debatten under gårdagen – och förfasades.

Han går till motangrepp mot Penilla Gunther, som han menar har helt fel.

Påståendet att Jernhusen skulle ha erbjudit sina tjänster utan vinstmarginaler kallar han för ”så absurt att man tar sig för pannan”.

– Vi har ett generellt vinstkrav på 12 procent på eget kapital. Detta avtal ligger helt i linje med det. Det Penilla Gunther står och säger i riksdagen stämmer inte, säger Tomas Nodbrink till Dagens Media.

Han uppger att Jernhusen Media har "50 procents marginal" på affären samt att Jernhusen och Visual Art har ett separat avtal som reglerar riskfördelningen mellan bolagen i affären med Trafikverket.

– Varför skulle vi ensidigt ta risken? Vi är ett affärsdrivande företag och vi har ett avtal som reglerar risken oss emellan, även om det inte står i avtalet med Trafikverket.

Avtalet med Trafikverket innebär att Jernhusen betalar ett garantibelopp på 20 miljoner kronor årligen. På intäkter över 40 miljoner kronor ska Trafikverket få en procentuell andel på 50 procent.

Tomas Nodbrink sticker inte under stol med att Jernhusen vann upphandlingen genom att erbjuda ett högre garantibelopp än de kommersiella konkurrenterna.

– Så är det, det behöver man inte vara någon Einstein för att räkna ut. Vi erbjöd ett garantibelopp på 20 miljoner kronor, medan Clear Channel erbjöd omkring 18 miljoner kronor. Så det är ingen tokstor skillnad direkt.

Penilla Gunther uppgav även i debatten att Jernhusen etablerat ett speciellt dotterbolag för reklamaffären.  Även det är fel, uppger Tomas Nodbrink. Jernhusen Media är inte ett dotterbolag, utan ett produktområde inom Jernhusen.

Tomas Nodbrink säger att han påtalat dessa felaktigheter direkt till Penilla Gunther i ett möte för en tid sedan.

– Jag har berättat detta för henne, därför kändes det märkligt att se henne stå i riksdagen och säga dessa saker.

Clear Channel och JCDecaux, som dominerar den svenska marknaden för utomhusreklam, har vid ett flertal tillfällen anlitat pr- och lobbybyråer för att driva sina intressen gentemot politiker.

Tomas Nodbrink tror att lobbyister är verksamma även i denna fråga.

– Det är ganska uppenbart, säger han.

LÄS ÄVEN:

Om upphandlingen

• För två år sedan inledde Trafikverket ett pilotprojekt om 100 nya ytor på 19 perronger på Stockholms Centralstation.

• Målet var att kunna utöka verksamheten till 73 tågstationer och perronger runt om i landet. Platser där man tidigare inte fått göra reklam.

• Vinnande ur jätteupphandlingen gick Jernhusen Media och Visual Art i konkurrens med Clear Channel, SBS Radio och JCDecaux, som haft avtalet för Stockholms Centralstation under provperioden.

• Clear Channel erbjöd Trafikverket drygt 17 miljoner kronor på årsbasis, vilket är något under Jernhusen Medias och Visual Arts bud på cirka 20 miljoner kronor per år.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Jernhusen Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev