Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

JCDecaux: "Utomhusreklamen finansierar toaletter och papperskorgar"

Publicerad: 19 September 2013, 12:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

På Clear Channel och JCDecaux är man inte imponerade av Stockholmsvänsterns förslag om en reklamfri huvudstad.


Som Dagens Media tidigare berättat vill Vänsterpartiet i Stockholms Stadshus förbjuda utomhusreklam i huvudstaden. Tanken med förbudet är att ge mera plats för bland annat konst och gemensamma aktiviteter.

Motionen, som lämnades in i dag, har kallats för "ytterst korkad" av Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.

Magnus Heljeberg, vd på utomhusbolaget JCDecaux, är även han kritisk.

– Utomhusreklam är det som ger mest tillbaka till skattebetalarna i form av nyttigheter. Vi har till exempel 20 offentliga toaletter och ett stort antal papperskorgar i Stockholm som finansieras med reklam, säger han till Dagens Media.

Magnus Heljeberg menar att förslaget visar prov på bristande kunskap.

– Uttalandet visar att man skjuter från höften och tar inte reda på fakta. Vi är specialiserade på att ta hand om toaletterna. Om inte vi gjorde det skulle staden behöva ta pengarna någon annanstans ifrån.

Ola Klingenborg, vd på Clear Channel, är inne på samma linje.

– Det är tyvärr inte alla som känner till det men den största delen av våra intäkter går till tillbaka till medborgarna i form av nyttigheter eller hyra till kommuner och landsting. Vi är till exempel SL:s största finansiär vid sidan av biljettintäkterna och skattepengarna och har dessutom byggt alla bushållplatser i Stockholm. Vi har genererat över en miljard i intäkter till SL de senaste fem åren, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Vi gör förnärvarande stora investeringar i Stockholm, till exempel lånecyklarna, och vi är av uppfattningen att vi är ett företag som bidrar till väldigt mycket. Inte minst till gröna lösningar vilket jag vet att politiker av alla färger vurmar för.

I sin motion lägger Vänsterpartiet i Stockholm fram staden Sao Paolo som en reklamfri förebild.

Även det är fel, menar Magnus Heljeberg.

– Det är intressant att de använder staden som exempel eftersom vi tecknade ett avtal för digitala klockor där för två år sedan.

Vad tror du att Vänsterpartiet vill uppnå med sitt förslag?

– De tror det är ideologiskt rätt att förbjuda reklam. De borde prata med sina partikolleger i Göteborg där samtliga partier stöttar det reklamfinansierade cykelprojektet.

Mer info kommer.

Dante Thomsen

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.