Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Utomhus

JCDecaux tvingas vänta ett år på cykelavtalet

Upphandlingen om Stockholms stads eftertraktade cykelsystem drar ut på tiden – vilket innebär att Clear Channel får ha kvar sitt system under hela nästa år.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 17 November 2017, 10:46
Uppdaterad: 17 November 2017, 13:26

Ämnen i artikeln:

Clear ChannelJCDecaux

Turerna kring jätteavtalet för Stockholm stads cykelsystem och dess eftertrakatade reklamytor har varit många.

Efter att systemet varit i Clear Channels regi under 12 år, lämnade staden i september besked att konkurrenten JCDecaux vunnit den nya upphandlingen.

JCDeacux vd Magnus Heljeberg kallade det för "en gigantisk seger" och uppskattade att avtalet är värt långt över en kvarts miljard kronor.

Beslutet innebar att Clear Channel skulle tvingas skrota hela sitt nuvarande nuvarande cykelsystem – med 1000 lånecyklar.

Flera bolag har dock valt att överklaga Stockholm stads beslut, bland andra bolaget Marfina SL som Clear Channel är underleverantör till. Marfina menar att beslutet tagits på felaktiga grunder.

Att flera aktörer överklagat har visat sig vara en vinst för Clear Channel, eftersom att det innebär att upphandlingen dras ut på tiden.

– Stockholms stad kom därför till oss och bad om hjälp för att säkerställa att det finns ett cykelsystem på plats till första april när systemet är tänkt att öppna, säger Sofie Brange, pr- och kommunikationschef på Clear Channel, till Dagens Media.

Därför har Clear Channel och Stockholms stad nu kommit överrens med staden om att låta City Bikes-systemet vara kvar tills vidare för att säkerställa att övergången till ett nytt system.

– För oss innebär det här att, i utbyte mot att vi låter systemet vara kvar tills vidare så får vi sälja nuvarande reklamytor under hela nästa år. Vi älskar City Bikes, som vi drivit i 12 år, och därför ställer vi nu om organisationen för det här. För eftersom det varit känt sedan länge att kontraktet gått ut i år så har vi såklart förberett avetablering, sagt upp personal och liknande, fortsätter Sofie Brange.

Malin Otterström, pr- och kommunikationschef på JCDecaux:

– Vi har inte fått någon information från Stockholm stad att detta har beslutats. De som blir drabbade av en eventuell försening är Stockholmarna som ser fram emot det nya, hypermoderna systemet men som kan få vänta några månader extra, säger hon.

Malin Otterström säger att JCDecaux står redo med nya elcyklar, och att man ser fram emot lanseringen.

– Vi är övertygade om att det kommer att bli en stor succé.

Ämnen i artikeln:

Clear ChannelJCDecaux

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.