Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

JCDecaux till (V): "Vi finns visst i Sao Paolo"

Publicerad: 21 November 2014, 08:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:21

Tanken på ett reklamfritt Lund upprör utomhusjätten JCDecaux.


Dagens Media berättade nyligen om Lunds planer på att begränsa reklamen i stadens offentliga miljö. Detta efter att en motion från Vänsterpartiet klubbats igenom av kommunstyrelsen.

" I ett demokratiskt samhälle borde medborgare slippa att få budskap upptryckta i ansiktet och nerkörda i halsen", står det att läsa i motionen.

Politikern bakom motionen, Mats Olsson, vill att kommunen ska utarbeta en plan för begränsning av reklam i offentlig miljö, snarlikt det som gjordes i Sao Paolo genom lagen "Cidade Limpa" (Clean City).

Enligt JCDecaux, en av Sveriges största spelare vad gäller utomhusreklam, verkar Lundpolitikerna glömt det 15-åriga avtal som företaget har med Sao Paolo. Ett avtal som bland annat möjliggör tillgång till offentliga toaletter och ett komplett hyrcykelsystem.

– Vänsterpartiet har helt rätt i att reklam måsta passa in i stadsmiljön och arkitekturen. Vi förespråkar inte heller något vilda västern. Men man verkar ha förbisett nyttan detta ger Lundborna, säger JCDecaux:s vd Mangus Heljeberg till Dagens Media.

Vad gäller Sao Paolo menar Magnus Heljeberg att det inte är sant att staden är reklamfri.

– Det stämmer inte. Vi finansierar 1000 digitala stadsklockor och informationstavlor som också fungerar som reklamskyltar. Det är en nyttighet som de efterfrågade.

Vad skulle det innebära för er om förslaget blir verklighet?

– Jag är inte orolig för det. Vad jag förstår har man inte aviserat att man vill bryta gällande avtal, bara att man vill ha kontroll över reklamen i det offentliga rummet. Något som vi i grunden tycker är bra.

Ett slutgiltigt avgörande av vad gäller Vänsterpartiets förslag väntar fortfarande på att tas av kommunfullmäktige i Lund.

LÄS ÄVEN:

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.