torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Utomhus

JCDecaux tappar jätteavtal

Publicerad: 7 februari 2012, 10:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

Swedavia säger upp avtalet med utomhusbolaget JCDecaux.

Ämnen i artikeln:

JCDecaux

MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Swedavia tar efter tolv års samarbete med JCDecaux hem reklamaffären för sina tio flygplatser runt om i Sverige, däribland Arlanda och Bromma.

Men det innebär inget större ekonomiskt avbräck för JCDecaux, berättar kommunikationschefen Carina Herly. Och inga säljare riskerar att förlora jobbet.

– Tvärt om, det har varit dålig lönsamhet i det här under många år. Därför moderniserade vi i höstas med en digital satsning för att lyfta affären, säger Carina Herly till dagensmedia.se.

JCDecaux har inte fått någon förklaring till varför Swedavia säger upp avtalet.

– Vi är förvånade över deras agerande. Det har varit en del kriser i flygbranschen och vi har hållit Swedavia under vingarna. Men nu på morgonen fick vi beskedet att de ska drifta detta själva.

Avtalet löper till 31 december 2012 och då har Swedavia valt att inte förlänga det. Anledningen är att man valt mellan två affärsmodeller, berättar marknadsdirektören Michael Persson Gripkow, som tillträdde i augusti förra året. Han kom då från Volvo.

– Dels har vi drivit reklamförsäljningen själva och dels har vi haft JCDecaux som partner i utvecklingen av Arlanda och Bromma. Förra året valde vi att centralisera mycket av vår verksamhet och vi ser nu att det bästa sättet för oss att jobba är med vår egen inhouseorganisation som kan serva alla våra flygplatser, säger Michael Persson Gripkow.

Syftet är också att hitta stordriftsfördelar och få affären att växa. Swedavias flygplatser besöks av 31 miljoner resenärer varje år, berättar Michael Persson Gripkow.

– Vi har en fantastisk exponeringsplats gentemot intressanta målgrupper. Vi ser en stor potential i de ytor vi har och ska också bygga om Arlanda, Landvetter och Kiruna för att erbjuda ännu bättre exponeringsytor.

Har det varit dålig lönsamhet i försäljningen?

– Det vet jag inget om. JCDecaux har gjort ett jättebra jobb för oss. Vi har valt mellan två affärsmodeller och valet föll inte till JCDecaux fördel.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev