Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Utomhus

JCDecaux skänker 20 miljoner euro till Notre-Dame

Foto: Flickr

Utomhusbolaget skänker pengar och annonsytor för att stötta återuppbyggnaden av Notre-Dame.


Publicerad 2019-04-17 14:18

Ämnen i artikeln:

JCDecaux

Dela artikeln:

Engagemanget kring eldsdrabbade Notre-Dame har varit massivt. Förutom att människor världen över fasats över skadorna på katedralen så har olika aktörer redan nu utlovat stora summor för att bidra till återuppbyggnaden av Notre-Dame. 

Franska miljardären François-Henri Pinault, vd för lyxvarubolaget Kering, har exempelvis lovat att skänka en miljard kronor och Bernard Arnault, ägare av lyxkonglomeratet LVMH, har sagt att hans imperium ska skänka drygt 2,2 miljarder kronor, skriver DN

Även utomhusbolaget JCDecaux Holding med rötter i just Frankrike lovar att skänka totalt 20 miljoner euro till restaureringen, vilket motsvarar omkring 209 miljoner kronor. 

”Jean-Claude Decaux, grundare av JCDecaux, och hans familj har alltid demonstrerat en enorm anknytning till Frankrikes arv. Det är därför som Decaux-familjen har bestämt sig för att bidra till att återställa denna ikoniska plats, ett emblem av Paris och dess historia och ett världsarvsmonument”, skriver JCDecaux i en kommentar. 

Dessutom erbjuder utomhusbolaget annonsytor till de som vill samla in pengar till att bidra ytterligare till återuppbyggnaden. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.