Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Utomhus

"JCDecaux har inte lämnat sina siffror"

Enligt Sifo Reklammätningar minskade utomhusbolagen sin försäljning – mitt under brinnande valrörelse. Men allt beror på att JCDecaux har slarvat med att lämna in sina siffror.

Dante Thomsen

Ardalan Samimi


Publicerad: 26 Oktober 2010, 11:35
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:34

Ämnen i artikeln:

Clear ChannelSLJCDecaux

Enligt Sifo Reklammätningar, som mäter bruttoinvesteringarna i olika medieslag, minskade investeringarna i utomhusreklam under augusti-september 2010 med 12 procent jämfört med samma period förra året.

När Dagensmedia.se ringer upp Alexis Logothetis, försäljningsdirektör på Clear Channel blir han mycket förvånad över siffrorna.

– Det måste vara ett practical joke. Vi har snarare tokökat. Det har ju varit valår och jämfört med förra året har vi gått framåt markant.

– Det ni ser är inte hela sanningen. JCDecaux har inte lämnat in sina siffror för september, vilket är en ganska stor del, säger Alexis Logothetis.

Johan Birath, försäljningsdirektör på JCDecaux:

– Att siffrorna inte har kommit in beror på den mänskliga faktorn. Vår ekonomichef slutade i september och därför blev det ett glapp. Vi ska skicka in siffrorna snarast.

Så det beror inte på att ni är missnöjda med resultatet?

– Nej tvärtom, 2010 har varit ett väldigt bra år för oss.

Johan Birath håller med om att Sifos siffror inte ger en rättvis uppskattning av investeringarna.

– Den bilden stämmer inte överrens med vår bild. Investeringarna hos oss har tvärtemot ökat. Jag kan inte ge mig in på några siffror men vi har haft en kraftig tillväxt, säger Johan Birath.

Som Dagensmedia.se tidigare har berättat i flera artiklar ligger JCDecaux och Clear Channel i ett offentligt ordkrig i kölvattnet av SL:s jätteupphandling – där Clear Channel vann kontraktet.

Ämnen i artikeln:

Clear ChannelSLJCDecaux

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.