Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

JCDecaux: Grattis Clear Channel, till SL:s gamla, dyra ytor

Publicerad: 13 Oktober 2010, 04:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:35

JCDecaux förlorade SL-uppdraget, men vägrar deppa. Istället, meddelar man, kan JCDecaux nu satsa på kvalitetsytor, då de slipper "SL:s skyhöga hyror".


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelSLJCDecaux

Dagensmedia.se kunde på tisdagseftermiddagen avslöja att SL lägger sitt jättekontrakt på SL:s busskurer på Clear Channel istället för JCDecaux.

Dagensmedia.se har sökt JCDecaux för en kommentar utan resultat. På tisdagskvällen kom dock svaret i form av ett pressmeddelande, med ett par inslag som skulle kunna tolkas som bitterhet.

JCDecaux, skriver man, gratulerar Clear Channel till ensamrätten "att sälja reklamytor på SL:s cirka 1 400 äldre väderskydd i Stockholms län".

JCDecauxs reaktion ska inte ses som "surt sa räven", enligt vd:n Magnus Heljeberg. Istället var det JCDecaux som valde att inte förlänga avtalet.

– Vi accepterade inte SL:s förutsättningar i upphandlingen som inte alls stämmer med JCDecauxs kvalitetskrav på underhåll, miljöhänsyn och fungerande belysning för reklamytorna, säger han.

ClearChannel måste nu, enligt JCDecaux, betala en hyra på minst 65 miljoner per år till SL.

– Motsvarande belopp kommer vi istället använda för att ytterligare höja kvalitén och utveckla våra egna 2 500 centralt placerade reklamytor i Stockholms län under de kommande åren.

– Detta har vi råd med eftersom vi nu slipper SL:s krav på skyhöga hyror, säger JCDecauxs vd Magnus Heljeberg.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelSLJCDecaux

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev