Utomhus
JCDecaux fusionerar säljbolaget
Publicerad: 15 augusti 2022, 08:20
”Det blir ett mycket starkt försäljningsår 2022”, säger Magnus Heljeberg.
Foto: Janne Næss
Säljbolaget JCDecaux Sverige Försäljningsaktiebolag är numera inaktivt – har fusionerats med JCDecaux Sverige AB.
2009 bilade JCDecaux säljbolaget JCDecaux Sverige Försäljningsaktiebolag och sedan dess har utomhusbolaget redovisat sina siffror genom två olika bolag: JCDecaux Sverige Försäljningsaktiebolag och JCDecaux Sverige AB. En liknande bolagsstruktur har även konkurrenten Clear Channel.
Men den 29 juni i år upplöstes JCDecaux säljbolag genom fusion. Numera är bolaget JCDecaux Sverige Försäljningsaktiebolag en del av JCDecaux Sverige AB. Anledningen till fusionen är enkel, enligt vd Magnus Heljeberg.
– Minskad administration med ett bolag istället för två, säger han till Dagens Media.
Hur påverkas eventuellt personalen av fusionen?
– Inte alls, allt är precis som vanligt.
JCDecaux bokslut för 2021 är ännu inte offentliga och Magnus Heljeberg vill inte kommentera siffrorna på förhand.
– Vi når omsättning enligt budget. Övriga lokala resultat kommenterar vi inte.
2022 ser dock ut att bli ett starkare år för utomhusmarknaden som har haft det tufft under pandemiåren. Under sommarmånaderna juni och juli var mediekategorin utomhus/trafikreklam den stora vinnaren och ökade med 68,5 procent, jämfört med samma period föregående år, och gjorde all-time-high för sommarperioden.
Hur märker ni av detta?
– Det blir ett mycket starkt försäljningsår 2022. Full återhämtning efter epidemin och lite till.