Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

JCDecaux förlorar storavtal

Publicerad: 19 Maj 2010, 07:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Statliga Jernhusen kastar ut JCDecaux och startar ett nytt affärsområde.


JCDecaux har sålt utrymme och event på landets järnvägsstationer i 10 år. Men vid nästa årsskifte är det slut med det, skriver DI.

Jernhusen startar istället ett eget mediebolag, och utomhusaktören förlorar ett uppdrag som - enligt DI - är värt runt 20 miljoner kronor om året.

Anledningen är att Jernhusen vill ha större kontroll över försäljningen.

– Affären reklam och event är för viktig för att ligga ute på extern partner, säger Jernhusen Medias chef Nina Cronehag till DI.

De traditionella ytorna ska i framtiden säljas av en extern säljaktör. Vilken det blir ska bestämmas genom en pitch i höst, där även JCDecaux är inbjuden. Jernhusen Media själva kommer att sälja och hantera övriga ytor såsom event och specialytor.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.