Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

JCDecaux digitala serie kan nå 251 miljoner

Publicerad: 11 maj 2016, 08:46
Uppdaterad: 11 maj 2016, 08:46

Trots att JCDecaux nya digitala serie ännu inte finns på plats har bokningarna börjat trilla in.


Ämnen i artikeln:

JCDecaux

I förra veckan öppnades bokningarna för JCDecaux nya så kallade ”Digitsize”-serie – digitala utomhusskyltar direkt i gatumiljön i nio av Sveriges tio största städer.

Och redan nu har bokningarna börjat trilla in, trots att skyltarna inte kommer att stå färdiga förrän i slutet av augusti.

Hittills har tolv annonsörer bokat utrymme, berättar Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux.

– Vi fick bokningar redan samma dag som lanseringen. Det är ett väldigt stort intresse både från kunder och byråer och vi har fått extremt positiva reaktioner, säger han till Dagens Media men vill inte avslöja vilka kunderna är som har bokat.

JCDeacux väljer att dela i valutan för digisize-serien i två olika enheter – besök och kontakter. I de zoner där de sammanlagt 100 skyltarna befinner sig görs, enligt JCDecaux, cirka 5,6 miljoner besök under en vecka. Genomsnittstiden för varje besök är 45 minuter.

Enligt JCDecaux beräkningar innebär det att ett besök på 45 minuter ger 45 kontakter, eftersom varje annonsör syns en gång i minuten med en tio sekunder lång spot och man räknar med att varje besökare ser budskapet en gång per minut.

Om en kund köper serien Digisize fulltime – som innebär annonsering i en vecka mellan klockan 05.00-01.00 med en share of voice på minst 25 procent – så har man möjlighet att nå cirka 251 miljoner kontakter.

Det ger en räckvidd på 22 procent av Sveriges befolkning. I Stockholm, där JCDecaux har flest skyltar, blir räckvidden 43 procent.

Det kostar annonsören 495 000 kronor brutto.

Läs mer om JCDecaux nya satsning och konkurrenten Clear Channels reaktioner i Dagens Media #8, 2016.

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

JCDecaux

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.