Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utomhus

"Jag tror på mer mobil integration"

Publicerad: 16 mars 2017, 09:04
Uppdaterad: 16 mars 2017, 09:07

Skuldtyngt. Clear Channel Sveriges ägare Iheartmedia har gått med förlust under 27 av de 28 senaste kvartalen.

Out of home Mecca arrangeras idag på Nalen i Stockolm. Joakim Örnelid, arrangör och vd för MediaMecca, hoppas att dagen ska bidra till större intresse och förståelse för utomhusmediet, både kreativt och strategiskt.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Utomhus växte under 2016 med hela 16,8 procent, enligt Mediebyrå­barometern, och var därmed det medieslag som ökade mest under förra året. De totala medieköpen i utomhusmediet landade enligt IRM på 1,35 miljarder kronor under 2016.

I idag arrangeras årets Out of home Mecca på Nalen i Stockholm. Joakim Örnelid är arrangör och vd för MediaMecca, och han hoppas att dagen dels ska bidra till ännu större intresse, men också förståelse för utomhusmediet, både kreativt och strategiskt.

– Dessutom hoppas jag att besökarna i högre grad kommer vara beredda att öka sina investeringar i utomhus – vilket vi faktiskt har sett ske efter tidigare OOH Mecca-branschdagar.

Vad är mest spännande med utomhusmediet just nu?

– Jag tycker att utvecklingen som möjliggör styrning i realtid är jätteintressant; att ett budskap kan följa väder, geografi eller en snabb händelse som en löpsedel eller en jackpot. Men jag tycker att även de analoga ytorna fortfarande är spännande. När utomhus närmar sig event och tvärt om, ser vi ofta häpnadsväckande resultat. Jag tror också att vi kommer få se en ökad, mobil integration mellan budskap och publik.

Varför tror du att investeringarna i utomhus ökar just nu?

– Utomhus är ett av de sista få, riktigt tunga massmedierna. När en stor del i dag är splittrat och digitalt, står utomhus i ännu högre grad stabilt som räckviddsmedium. Jag är själv en dålig tv-tittare, lyssnar inte på kommersiell radio och läser inte speciellt många tidningar, så när jag kommer på mig själv med att tycka och tänka om reklam är det nästan alltid genom utomhus.

Vilka utmaningar står utomhusmediet inför?

– Många köpare efterlyser en gemensam valuta. Men sedan finns en utmaning som jag tror nog många glömmer bort, som utgörs av att det faktiskt är våra politiker som styr över vilka förutsättningar som utomhusreklamen ges.

Dagen leds av Gina Azaric, nordisk marknadschef på Kicks, och Claes de Faire, vd på magasinet Fokus.

SCENPASS #1

Starttid

13.00 Magnus Lindholm, Claes de Faire & Gina Azaric

13.05 Kenneth Brinkmann, Posterscope US

13.30 Fredrik Hallberg

13.50 Lovisa Sterner, Ungdomsbarometern

14.10 Anders Lithner, Inizio

14.25 Magnus Lindholm, Ramona Reander, Anna Hjalmarsson & Therese Andersson

14.35 Magnus Lindholm & Jocke Örnelid

14.40 Paus

SCENPASS #2

Starttid

15.00 Alex, JCDynamics

15.20 Magnus Tengby (Valentin & Byhr), Nils Vimby (Isobar), Christina Knight (Uknight), Martina Göransson (Tele2)

15.35 Kundcase: Mats Liedholm, Ica

15.50 Kundcase: Josefin Grip, Storytel

16.05 Kundcase: Michael Grimborg, Synsam

16.20 Panel med Staffan Slörner och Madeleine Thor

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News