Utomhus
Helsingborgare rasande på utomhusreklam
Publicerad: 24 maj 2012, 11:58
Helsingborgs dagblad publicerar under maj en artikelserie om utomhusreklamen i staden där skarp kritik riktas mot JCDecauxs reklamskyltar. Carina Herly, kommunikationschef på JCDecaux, tycker att kritiken är lustig och bygger på okunskap.
RL
Rebecka Lindberg
2010 etablerade JCDecaux sig i Helsingborg där ClearChannel redan funnits i många år. JCDecaux har sedan dess placerat ut nästan åttio reklamskyltar.
I artiklarna som publicerats i Helsingborgs Dagblad kritiserar privatpersoner, butiksägare och politiker skyltarnas placeringar och Trafikverket dömer ut flera av dem som trafikfarliga. Det riktas också kritik mot kommunen för hur upphandlingen med JCDecaux sett ut.
– Det är felaktigt det som skrivs. De är välkomna att ringa mig, säger Carina Herly och fortsätter:
– Det är fantastiskt att skyltarna syns ordentligt, jag ser inget negativt i det.
Skyltarna kritiseras för att skymma butiker, lysa in i hemmen och förstöra havsutsikten. I artiklarna i tidningen ifrågasätts om kommunen gjort en bra affär.
– Det är bara positivt för invånarna att de får en ren och trygg stadsmiljö, säger Carina Herly.
Att skyltarna skulle distrahera trafikanterna menar hon är helt felaktigt.
– Samtliga reklambärare i trafikmiljön granskas av kommunens egna trafikingenjörer innan bygglovet godkänns.
ClearChannel har funnits i Helsingborg sedan 1991 och har inte hört någon kritik mot deras skyltar.
– Det är viktigt att etablera på ett sätt som invånarna tycker känns okej, säger Claes Kugelberg, etableringsdirektör på ClearChannel och fortsätter:
– Utomhusreklam är uppskattat hos allmänheten, men om det blir en överetablering eller om det väcker irritation så är det inte bra för någon, vare sig för annonsörerna, kommunen eller invånarna.