Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Utomhus

Heljeberg: "Vi mötte budget"

Utomhusbolaget JCDecaux tappade 100 miljoner i omsättning mellan 2010 och 2011, men företaget mötte ändå säljmålen, enligt vd Magnus Heljeberg.

Henrik Widell


Publicerad: 14 Augusti 2012, 13:42
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:14

Ämnen i artikeln:

JCDecaux

Som dagensmedia.se berättade tidigare i dag rasade JCDecauxs omsättning från 464 miljoner kronor under 2010, till 356 miljoner under 2011. En stor anledning till det är att Clear Channel tog över SL-uppdraget och Jernhusen, som äger merparten av de svenska järnvägsstationerna, tog in sin försäljning internt.

– Till det kommer också vår demontering av de klistrade trekantspelarna. Men man ska komma ihåg att vi själva valde att säga upp SL-avtalet på grund av bristande lönsamhet. Så trots att omsättningen minskat har lönsamheten ökat, säger Magnus Heljeberg.

JCDecauxs rörelseresultat minskade från 56 miljoner kronor under 2010 till 37 miljoner under 2011. Enligt Magnus Heljeberg belastas rörelseresultatet av avskrivningar.

– Under 2011 gjorde vi stora investeringar i Göteborg och i ett antal kommuner i Storstockholm. Men, summa summarum, rörelseresultatet var över budget medan vi mötte budget beträffande försäljning.

Hur har 2012 gått så här långt?

– Hela marknaden har varit lite trög under sommaren men det ser ljusare ut framöver.

Ämnen i artikeln:

JCDecaux

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.