Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

"Harald Ullman skyfflar skit i en fläkt"

Publicerad: 30 Mars 2011, 13:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

En ny front öppnas nu i den smutsiga striden mellan utomhusgiganterna Clear Channel och JCDecaux. Dagensmedia.se kan i dag berätta om hur pr-konsulten Harald Ullman får betalt av JCDecaux för att kampanja mot nätverket Solnacyklar.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelJKLUllman PRJCDecaux

Pr-konsulten Harald Ullman anklagar Solnacyklisterna - som beskrivs som ett ideellt nätverk startat av cykelentusiaster - för att vara en hemlig lobbyorganisation regisserad av Clear Channel.

Utspelet har fått nätverkets grundare Joakim Thulin att sparka bakut. Han hävdar istället att konkurrenten JCDecaux anlitat Harald Ullman för att smutskasta initiativet.

 – Harald Ullman skyfflar bara skit i en fläkt, JCDecaux håller på att göra bort sig fullständigt, säger Joakim Thulin.

Harald Ullman erkänner att JCDecaux är en kund till Ullman PR – men slår ifrån sig:

– Jag förstår inte vad den skiten skulle bestå av. Jag är ingen ond människa, jag tyckte bara att det hela var lite lustigt.

Bakgrunden till bråket är att Solna kommun vill köpa in ett system för lånecyklar, likt det som finns i Stockholm.

Men nätverket Solnacyklister - som anmält upphandlingen till Konkurrensverket - anklagar kommunen för att gynna JCDecaux.

I samband med att Solnacyklister skickade ut ett pressmeddelande med kritiken började också information om att Solnacyklisterna egentligen är en hemlig lobbyorganisation som arbetar för Clear Channer sippra ut till medierna.

Bland annat har Dagens Opinions chefredaktör Rolf van den Brink skrivit om misstankarna.

Joakim Thulin berättar att han strax innan artikeln publicerades i Dagens Opinion blev kontaktad av en person som kallar sig för ”Clara” – en anställd på Ullman PR som mailade från en privat Hotmail-adress.

– De ville kartlägga mina kontakter och gjorde en stor sak av att jag skulle vara hemlig. Men att ringa och vara aggressiv är inte bästa sättet att öppna musslan om man säger så. Jag har inget att skämmas för och är inte hemlig, säger Joakim Thulin till dagensmedia.se.

Joakim Thulin är mycket kritisk till förfarandet och går också till hårt angrepp på Dagens Opinion.

– Rolf van den Brinks yrkesetik lämnar en hel del att önska. Det här är ett riktigt beställningsuppdrag, så jävla oseriöst.

Harald Ullman menar att han inte undersökt Solnacyklisterna som ett officiellt uppdrag. Någon smutskastningskampanj vill han inte heller kännas vid.

– Verkligen inte, det är det dummaste jag har hört. Men det är klart att om jag ser ett pressmeddelande som ser ut att vara skrivet av Clear Channel börjar jag undra. Det ingår i mitt jobb och jag har ingenting att skämmas för.

Även Rolf van den Brink tillbakavisar kritiken. Han vill dock inte svara på om tipset om Solnacyklister kommer från Harald Ullman.

– Hur vi får idéer om att göra artiklar är inget vi generellt sett vill prata om. Även om det nu skulle vara så, vilket jag inte säger att det är, kan jag inte svara på den typen av frågor.

Känner du till att JCDecaux är en kund hos Ullman PR?

– Jag vet att det kan vara så. I den här ankdammen jobbar alla med en pr-byrå. Anklagelserna får stå för Joakim Thulin men jag vet att det är väldigt infekterat mellan de här två leverantörerna. De slåss om alla affärer och då uppstår väl den här typen av spekulationer. Det är inte så konstigt.

Är du vän med Harald Ullman?

– Jag är verkligen inte bekant med Harald Ullman. Vi har haft våra duster och har en helt vanlig branschrelation.

Joakim Thulin själv menar att han enbart är engagerad i frågan för att han brinner för att Solna kommun ska ha ett bra system för lånecyklar.

– Jag blir sur för även om jag tycker att smutsiga affärer ska upp till ytan tar det här fokus från själva sakfrågan vilket är att vi vill ha ett bra system för lånecyklar. Och tro det eller ej men det är den enda anledningen till att jag är engagerad.

Men som Harald Ullman ser det är det dock solklart att det finns en koppling mellan Solnacyklisterna och Clear Channel.

– Joakim Thulin har erkänt för mig att han har haft många kontakter med Johan Sundman på Clear Channel. Men av outgrundlig anledning inga med JCDecaux som har ett överlägset cykelsystem.

Joakim Thulin:

– Det är pr-killens version. Det stämmer att jag har ätit lunch i Hötorgsskraporna med Johan Sundeman på Clear Channel. Jag har också varit i kontakt med 30 andra aktörer som kan ha ett intresse i den här frågan.

Har du fått några pengar av Clear Channel?

– Bara en lunch för 80 kronor och det ångrar jag bittert i dag eftersom det inte ser bra ut när du frågar. Visst gör jag lobbyarbete men jag är helt ideell och har inte fått ett enda öre från Clear Channel.

Harald Ullman förnekar att han undersökt Solnacyklisterna som en del i ett kunduppdrag.

– Det är inget konstigt att jag kollar upp vad de är för organisation som driver Clear Channels intressen, men att kalla det för smutskastning är ju löjligt. Det är helt gripet ur luften. Clear Channel är livrädda och gör allt de kan för att stoppa JCDecaux men vi har avslöjat dem och därför är de arga.

Dagenmedia.se har tidigare berättat om det uppskruvade tonläget mellan ärkerivalerna JCDecaux och Clear Channel efter den omtalade SL-upphandlingen.

Även Clear Channel har tagit hjälp av en pr-byrå. Dokument som dagensmedia.se tagit del av visar hur pr-jätten JKL har anlitats av Clear Channel – bland annat för att försöka påverka villkoren i en upphandling inom Göteborgs stad.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.