Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

Här är Anders Nylanders nya gig

Publicerad: 14 Juni 2019, 12:00

”Vår målbild är att så fort som möjligt få bolaget att omsätta en bit över 100 miljoner”, säger Anders Nylander, till Dagens Media.

Foto: Janne Næss/EA Lönngren

Som ordförande i utomhusbolaget Hand Made Media ska Anders Nylander utveckla bolaget till ett räckviddsmedium.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

I början av maj meddelade Schibsted att Anders Nylander lämnar vd-rollen på annonsbolaget Schibsted Sales & Inventory (SSI), det kort efter att Per Håkon Fasting utsågs till gemensam annonsdirektör för den svenska och nordiska marknaden. 

När Dagens Media då kontaktade Anders Nylander ville han inte gå ut med vilka andra uppdrag som han skulle ta på sig istället. En månad senare står det klart att Anders Nylander officiellt gått in som ordförande i utomhusbolaget Hand Made Media. 

Anders Nylander förklarar att han fortfarande är anställd inom Schibsted men att han sedan tidigare fått godkänt av Raoul Grünthal (ansvarig för affärsområdet Schibsted Next, tidigare vd för Schibsted Media) att ta sig an rollen. 

Genom sitt kontaktnät och tidigare erfarenheter ska han hjälpa företagets affär att även växa digitalt. 

– En av Schibsteds framgångssagor, som jag har varit med om och gjort, har handlat om att bygga ihop det analoga med det digitala. Vi kommer titta på hur man lyfter ut det content som vi målar på väggarna i sociala mediekanaler. 

Bolaget ligger även i diskussion med olika aktörer för att framöver även kunna erbjuda vepor och folieringar av olika slag. Idag har bolaget totalt sex väggar på olika bostadsrättsföreningars fasader i Stockholm och målet är att öka antalet väggar och även kunna ha liknande lösningar i städer som Malmö och Göteborg. 

Enligt bokslutet från det brutna räkenskapsåret september 2017 till december 2018 omsatte bolaget under första verksamhetsåret omkring 2,5 miljoner kronor och uppvisade ett rörelseresultat på runt 562 000 kronor. 

Vad har du för förhoppningar på att utveckla detta och få affären ännu mer lönsam?

– Om man tittar på bolaget idag så omsätter vi bara på de handmålade väggarna runt 10 miljoner 2019. Jag tror att vi under 2020 kommer omsätta minst lika mycket bara på det digitala. Sett till de diskussioner vi för med aktörer idag om att få fler ytor så är vår målbild att så fort som möjligt få bolaget att omsätta en bit över 100 miljoner. 

Vad kommer bli det svåraste i den här expansionen?

– Att få folk att förstå varför man ska göra en handmålad vägg istället för att bara köpa en vanlig vepa. Vill man sticka ut och är man i framkant så förstår man hur man kan bygga digitala berättelser utifrån det content vi skapar, säger Anders Nylander och fortsätter:

– Sedan bygger media på räckvidd och det behöver vi komplettera bolaget med. Nu har vi penetrerat marknaden med unika målningar, nu måste vi skaffa ett räckviddsrebjudande också. Det kommer vara en tuff men rolig resa.

Förutom ordförandeskapet i Hand Made Media kommer Anders Nylander även gå in i roller på andra bolag, vilket han kommunicerade redan i maj. Exakt vad det handlar om kan han dock inte avslöja än. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev