Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Fri annonsering för utomhus kan bli verklighet

Publicerad: 26 November 2010, 08:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Regeringen har lagt ett förslag om att slopa bygglovsplikten för vepor. Stadsbyggnadskontoret varnar för reklamkaos samtidigt som aktörerna själva inte är odelat positiva till förslaget.


För en aktör som Ad City Media, som är specialiserad på stora reklamytor på husfasader, är en stor del av jobbet att utverka bygglov för att få sätta upp sina vepor och annonstavlor. Det är ett hinder som regeringen nu vill undanröja. Ett förslag är lagt och remissinstanserna har börjat trilla in. Stockholm stad varnar för att intrycket av stadsbilden skulle försämras avsevärt, stadsbyggnadskontoret för att många av de nya reklamtavlorna blir elektroniska vilket kommer att störa boende.

– Visst kommer förslaget, om det går igenom, innebära lättnader för oss men det är inte enbart positivt. Fler skyltar innebär inte per automatik bättre affärer eftersom man går miste om den exklusivitet som den här typen av exponering ger, säger Anders Axelsson, vd på Ad City Media.

Han tror heller inte att det är någon större risk att stadens fasader skulle tapetseras med reklamvepor och ljusskyltar.

– Det är redan idag svårt att hitta kunder som är villiga att betala vad det kostar att synas på de här medieytorna, vi har osålt utrymme i dag. Sedan är det kostsamt att sätta upp den här typen av annonsering så vi skulle inte ha resurserna att belamra en hel stad med reklam.

Anders Axelsson är dock positiv till vissa lättnader i den nuvarande lagstiftningen.

– I de fall där vi hjälper fastighetsägare att sätta upp vepor för eget bruk skulle det underlätta. Och nyligen stramades bestämmelserna åt för vilka perioder det är möjligt att ha vepor uppe, vi skulle vilja ha större frihet att sprida ut våra kampanjer.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.