"Ett ingrepp på yttrandefriheten"

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson är kritisk till Stockholm stads beslut om att införa etiska riktlinjer för reklam på utomhusytor. På Sveriges Kvinnolobby – som aktivt debatterar frågan om lagstiftning mot sexistisk reklam – är man desto nöjdare.

Igår stod det klart att Trafiknämnden i Stockholm stad har beslutat om att införa etiska riktlinjer för reklam på utomhusytor, något som Resumé var först med att rapportera om.

Förändringen innebär att Trafikkontoret nu kan ta ned en kampanj i fall där budskapen bryter mot riktlinjerna, genom att exempelvis vara sexistisk eller rasistisk.

På Dagens Media har intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och Sveriges Kvinnolobby debatterat frågan om en lagstiftning mot sexistisk reklam. Föga förvånande tar de emot Stockholms stads beslut med skilda reaktioner. 

– Det här utgången är inte riktigt vad jag förstod av de möten vi har haft med olika partier och dessutom Trafikkontoret, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, till Dagens Media och fortsätter:

– Den här typen av utfall är olyckliga.

Vad menar du med att det är olyckligt?

– Det skapar en osäkerhet, otydlighet och obalans. Om vissa får för sig att göra likadant som Stockholms stad kan det vara mycket negativt. Jag tycker att det är ett ingrepp på den demokratiska yttrandefriheten. Politiker ska inte ägna sig åt den här typen av frågor. Det ska reklamare göra.

Du har tidgare sagt att självreglering skulle vara ett bättre alternativ.

– Självreglering är alltid ett bättre alternativ. Men det är svårt att svara på det nu. Det intressanta blir den dagen det faktiskt kommer en åtgärd i frågan. Det är då en eventuell kollision kan inträffa.

På Sveriges Kvinnolobby, som är aktiva debattörer i frågan om lagstiftning mot sexistisk reklam, tog man dock emot beskedet om de nya riktlinjerna med glädje.

– Ja, vi är jätteglada. Stockholm bli nu den första kommunen i Sverige som aktivt tar ansvar för sina egna reklamytor, istället för att gå och vänta på en nationell lagstiftning, säger Clara Berglund, generalsekreterare på Sverige Kvinnolobby, till Dagens Media.

Tror du att beslutet kommer göra en konkret skillnad?

– Det tror jag verkligen, det här kräver ju att annonsörer tänker till ett varv extra. Det tar säkert ett tag innan annonsörerna lär sig, men de kommer ju tvingas att undvika den form av reklam som riskerar att bli nedtagen. Vi tror också att det här kommer att spridas till fler kommuner i landet – vi har haft samtal med både kommuner och landsting som är intresserade. Landstingen är ju ansvariga för kollektivtrafiken där mycket av reklamen finns.

Vad har du för förhoppningar om att få igenom en lagstiftning mot sexistisk reklam?

– Det är ju ett vallöfte från både Socialdemokraterna och Miljöpartiet, så om de inte uppfyller det så är det ju ett brutet vallöfte. Vi tycker det är tydligt att någonting behöver göras på området, och det finns en stor opinion för det.

Amanda Törner

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt