Efterlängtade valutor på plats

Peter Mackhé ledde arbetet med att ta fram poddvalutan.

ÅRET SOM GICK. Terrordåd, högerextremism, historiens längsta tv-konflikt och en massiv #metoo-rörelse. Branschen har skakats om rejält under 2017 – Dagens Media sammanfattar vilka händelser som definierade medieåret.

En gemensam mätvaluta för analog och digital utomhusreklam har länge varit på tapeten, och en uppdatering av Outdoor impact utlovades redan 2016. Att det skjutits på framtiden har att göra med att det har funnits för få studier som mätt hur väl en digital skylt syns i jämförelse med en analog.

Men i oktober var så den nya valutan på plats, vilken möjliggör utvärdering av kampanjer som går på både digitala och analoga utomhusytor. Clear Channel och JCDecaux har ställt sig bakom valutan, medan Visual Art anser att det fortfarande finns frågetecken som behöver rätas ut innan de kan göra detsamma.

Ett annat område där det saknats en gemensam valuta är i den växande poddbranschen. Poddindex, som lanserades i november, har lyckats med utmaningen att ena de svenska aktörerna i frågan – i alla fall nästan.

Perfect Day, som har några av Sveriges största poddar i sitt stall, har valt att stå utanför valutan. Perfect Day har nämligen sina poddar på den internationella plattformen Libsyn, som inte lever upp tekniskt till de krav som Poddindex ställer.

Den nya mätmetoden har tagits fram av Sveriges Annonsörer tillsammans med Sveriges Radio, MTG Sverige, Acast och Bauer Media. Alla som är listade på Podd­index har varit med i en certifieringsprocess för att få sin data granskad och validerad, och siffrorna avser faktisk räckvidd för svenska podcasts.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-12-28 14.44Uppdaterad 2017-12-28 14.48

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: