Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utomhus

Efter valbeskedet – nu panikbokar partierna kampanjer

Publicerad: 4 december 2014, 09:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:20

Det politiska kaoset kan bli en jackpott för medierna – hos Clear Channel började bokningarna komma redan timmar efter statsministerns besked.


Ämnen i artikeln:

Clear Channel

En valrörelse är, tillsammans med stora sportevenemang, en av de få enskilda händelser som kan få en reell inverkan på medieinvesteringarna i Sverige.

Statsminister Stefan Löfvens ödesbesked i går – att Sverige går till nyval i mars – blir en tidig julklapp för medier, pr-byråer och opinionsinstitut.

Hos utomhusbolaget Clear Channel började telefonerna ringa redan under onsdagskvällen.

– De var väldigt snabba, det drog igång redan i går kväll, säger Ola Klingenborg, vd för Clear Channel.

Han poängterar att ett extra val är något som inte har skett i Sverige på många decennier. Därför är det svårt att förutspå hur partierna kommer att agera. Rimligen torde viljan att annonsera i detta nyval vara stor.

Frågan är dock hur partiernas kampanjkassor ser ut efter ett 2014 som bjöd på både EU-val och val till Sveriges riksdag.

– Att vilja och att kunna annonsera är två olika saker. Partierna har olika stora kassor, vilket kommer att spela in.

Clear Channel räknar dock med att dra in ”ett tvåsiffrigt miljonbelopp” på valrörelsen inför valet i mars 2015.

– Vid alla val är efterfrågan större än utbudet. De mest efterfrågade och attraktiva ytorna brukar ta slut fort, säger Ola Klingenborg.

Clear Channel har redan färdiga paket från årets val, som nu åter går ut till försäljning.

– För att säkerställa att alla partier har goda möjligheter att få bra ytor har vi väl upparbetade paketeringar som vi nu håller fast vid.

Partierna har nu kortare tid än vid ett ordinarie val för att sätta ihop sina valkampanjer. Redan igår kväll drog flera partier igång med kampanjbudskap via sociala medier.

Clear Channel kan inte ge någon garanti för att bereda alla partier annonsplats.

– Vi har redan igång en dialog med partierna, och ska kunna hantera situationen, säger Ola Klingenborg.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Clear Channel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev