Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Utomhus

Efter kritiken: Öppnar upp för mer transparens

Visual Art och JCDecaux vill ta Lotta Waldemars förslag vidare.

Foto: Visual Art

JCDecaux och Visual Art öppnar för mer transparens efter Lotta Waldemars debattartikel i Dagens Media. Clear Channel har avböjt en kommentar.


Publicerad 2019-05-16 08:13

Dela artikeln:

Lotta Waldemar, head of print på Starcom, skriver i en debattartikel att utomhusaktörerna har en bit kvar för att få ökat förtroende från annonsörer och mediebyråer. Både vad gäller transparens och leverans. 

Nu svarar två av utomhusaktörerna, JCDecaux och Visual Art, att de välkomnar debatten. 

– Lotta Waldemar skriver om transparens, det tycker jag är fantastiskt. Jag älskar transparens, säger Hoss Khosravi, CRO på Visual art och fortsätter: 

– Utifrån vårt perspektiv så anser vi att vi är så transparenta som det bara går. Med våra system kan vi leverera massor av information efter varje kampanj. Vill man ha den informationen bjuder jag gärna in till samtal om hur vi kan leverera det så det blir så enkelt som möjligt att förstå utan att det blir tusentals rader i ett excel-dokument. 

Cecilia Claesson, försäljningsdirektör på JCDecaux, skriver i ett svar till Lotta Waldemar (läs hela inlägget här) att hon är förvånad över att denna diskussion inte har lyfts av branschen tidigare. 

– JCDecaux är och har alltid varit 100 procent transparenta i leverans och uppföljning mot kund och mediebyråer, vi anser att det är en av våra viktigaste uppgifter. 

Hon menar vidare att företaget var först i utomhussegmentet att fota varje enskild affisch som sattes upp. 

– Vi vet med andra ord exakt när våra affischer sätts upp och vi håller alltid vår heliga 24-timmarsregel för uppsättning av samtligt analogt material.

Hon avslutar med att hon tror och hoppas att samtliga utomhusaktörer ska jobba lika hårt som dem för transparens. 

På frågan om en gemensam mätvaluta svarar Hoss Khosravi på Visual Art att det är en pågående process som han tycker ska ha sin gång: 

– Det är något som vi och våra kollegor jobbat med rätt länge nu och vi hoppas att komma fram till något inom en snar framtid. Det har varit lika olika bild från de olika aktörerna. Mer än så kan jag inte uttala mig om. 

Konkurrenten Clear Channel vill dock inte kommentera uppgifterna i debattinlägget. Företaget hänvisar till Outdoort Impact, mätföretaget som Clear Channel äger 49 procent av, JCDecaux 49 procent och Sveriges Annonsörer 2 procent. 

Outodoor impacts styrelseordförande Carl Wåreus svarar i sin tur att han kan kommentera – men först i nästa vecka.

Efter att denna artikel har publicerats har Clear Channel återkommit med en replik.  

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.