Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

Efter förseningen – SL i stor reklamupphandling

Publicerad: 23 September 2015, 09:23
Uppdaterad: 11 Januari 2016, 13:14

250 reklammiljoner står på spel när SL inleder en ny reklamupphandling.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelSLJCDecaux

Hösten 2014 kunde Dagens Media berätta om de långt gångna planerna på en stor upphandling av SL:s samtliga reklamavtal. Avtalen som gäller tunnelbana, bussar och bussväderskydd och omsätter 250 miljoner kronor årligen. SL:s ekonomi är svårt pressad och ett mål var att öka intäkterna.

Men på grund av tidsbrist valde SL att istället, via en direktupphandling, förlänga med Clear Channel som suttit på avtalen i närmare 20 år.

– Detta är andra gången på fyra år som man förlänger med Clear Channel utan konkurrensutsättning. Det är makalöst, speciellt med tanke på hur viktigt SL tycker att det är att få in reklamintäkter, sade Magnus Heljeberg, vd för konkurrenten JCDecaux till Dagens Media.

Nu uppger Magnus Heljeberg att SL bjutit in till en ny upphandling, för avtal som ska börja gälla från den 1 januari 2017. Upphandlingen är uppdelad på fyra olika avtal (buss insida, buss utsida, tunnelbanan och bussväderskydd).

Magnus Heljeberg välkomnar beslutet att dela upp upphandlingen, något som han bedömer öppnar för att fler aktörer kan delta i striden om de åtråvärda avtalen.

– Det är glädjande att SL nu kommer till skott. Vi tycker att det är jättebra att SL nu ger möjlighet till fler aktörer att buda på de här avtalen, säger han till Dagens Media.

Upphandlingen ska ha gått ut i förra veckan, och de företag som vill lämna anbud har omkring en månad på sig.

SL har via sin presstjänst bekräftat att en upphandling ska ske.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelSLJCDecaux

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev