Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Den arabiska våren sänker reklammarknaden

Publicerad: 13 Juli 2011, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:04

Revolterna i arabvärlden tvingar mediebyrån Zenith att skruva ned sin prognos över reklaminvesteringarna. Men Japan återhämtar sig bättre än väntat.


De globala medieinvesteringarna ökar med 4,1 procent i år, enligt Zeniths prognos, till 471 miljarder dollar.

Det är en marginell minskning jämfört med prognosen i april, då man spådde en tillväxt på 4,2 procent.

Reklamköpen brukar gå hand i hand med den ekonomiska utvecklingen men mediebyråns siffermakare kan naturligtvis inte förutspå naturkatastrofer och andra fall av force majeur. 

Revolterna i arabvärlden, till exempel, gör att prognosen för Mellanöstern och Nordafrika nu skrivs ned från en tillväxt på 0,1 procent till en minskning på 12,1 procent.

Däremot spår man en bättre återhämtning för det jordbävningsdrabbade Japan. I april var prognosen att investeringarna på marknaden skulle minska 4,1 procent – nu skrivs prognosen upp till ett tapp på 2,4 procent.

IRM:s prognos säger att den svenska marknaden slår rekord både i år och nästa år. Om man ser till konjunkturen kommer en avmattning först 2015, förutsatt att världen klarar sig från fler naturkatastrofer och andra oförutsägbara händelser.

– Sveriges ekonomi har klarat sig ganska bra, trots det som hänt i Japan. Om ingenting oväntat sker i världen borde det komma en lågkonjunktur 2015, och då går mediemarknaden ner snabbt, sa IRM:s chefsanalytiker Tobias Hedström nyligen till Dagens Media.

Stora förändringar sker även sett till medieslagen. Internet växer snabbast globalt, enligt Zenith, och år 2013 kommer internet att passera dagspress för första gången. Mycket tack vare displayannonseringen, som drivs på av webb-tv och sociala medier, skriver Zenith.

Tv fortsätter dock att vara det absolut största medieslaget inom en överskådlig framtid – år 2013 kommer 40 procent av alla annonskronor att gå till tv.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.