Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

De vinner Trafikverkets jätteupphandling

Publicerad: 30 Januari 2015, 08:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Jernhusen och Visual Art går vinnande ur Trafikverkets upphandling som rör reklamytor på 70 svenska tågstationer.


Ämnen i artikeln:

Visual ArtJernhusen Media

Dagens Media har tidigare berättat om upphandlingen, som alltså gäller reklamplatser på 73 tågstationer och perronger i Sverige.

Det är första gången som reklam tillåts på stationerna i den här utsträckningen och avtalet gäller för sju år med en möjlig förlängning om tre år.

Bland annat ingår Stockholms centralstation i upphandlingen.

Nu står det klart att det blir Jernhusen Media och Visual Art som vinner upphandlingen.

Avtalet har ett årligt garantibelopp om cirka 20 miljoner kronor.

– Vi är enormt glada över förtroendet. Tillsammans med de befintliga ytorna på våra egna stationer kommer våra analoga och digitala reklamserier att bli ännu mer effektiva för annonsörerna, säger Tomas Nodbrink, tillförordnad chef på Jernhusen Media, i ett pressmeddelande.

Jernhusen Media grundades 2011 och äger reklamytor hos ett 40-tal svenska stationer.

Sedan tre år tillbaka samarbetar bolaget även med Visual Art kring digitala reklamytor.

– Digital utomhusreklam är framtiden och vår ambition är att leda den utvecklingen, så vi är mycket glada över samarbetet med Jernhusen Media och Trafikverket, säger Hoss Khosravi, affärsområdeschef på Visual Art, i pressmeddelandet.

Arbetet med att införa de nya reklamytorna påbörjas i april i år.

– Med de intäkter som avtalet ger så innebär samarbetet en möjlighet för Trafikverket att utveckla stationsmiljöerna vilket blir en positiv effekt för resenären, säger Katrin Hedqvist, enhetschef på Trafikverkets fastighetsavdelning, i pressmeddelandet.

Jernhusen Media är en del av Jernhusen som ägs av svenska staten.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Visual ArtJernhusen Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev