De vinner SL:s miljardavtal

JCDecaux går lottlöst ur SL-upphandlingen. Clear Channel och Wallstreet får dela på SL:s reklammiljarder. ”Vi är jätteglada”, säger Clear Channels vd Ola Klingenborg.

SL:s stora reklamupphandling har hägrat för JCDecaux under lång tid. Dagens Media kunde tidigt berätta att upphandlingen – som skulle konkurrensutsätta Clear Channels mångåriga avtal med SL – riskerade att försenas.

Så blev det också. SL valde i somras att förlänga med Clear Chanel via en direktupphandling.

– Detta är andra gången på fyra år som man förlänger med Clear Channel utan konkurrensutsättning. Det är makalöst, speciellt med tanke på hur viktigt SL tycker att det är att få in reklamintäkter, sade Magnus Heljeberg, vd för JCDecaux, då till Dagens Media.

Under hösten stod det dock klart att SL drog igång en upphandling för nya avtal som börjar gälla från 1 januari 2017.

Nu är den massiva upphandlingen, som gäller reklamytorna i kollektivtrafiken i Stockholm, klar.

Storvinnaren är Clear Channel som försvarar vinner spårtrafiken. Där ingår bland annat Stockholms tunnelbana och pendeltågen. Clear Channel vinner även avtalet för reklamen på alla busshållplatser i Stockholms län.

– Vi är jätteglada över att vi får lov att fortsätta att sälja de ytorna. Det visar att vi har gjort ett bra jobb hittills, säger Clear Channels vd Ola Klingenborg till Dagens Media.

Samtliga inblandade som Dagens Media varit i kontakt med beskriver SL:s upphandling som ”enkel” och ”transparent”. Med andra ord har den handlat om vem som kunnat lägga ett bud med den högsta hyran för att få sälja ytorna.

– Det är en jättesatsning för oss. Det är miljarder som kommer att behöva betalas i hyra de kommande åren. Detta är ett bevis på att vi satsar hårt och tror på framtiden för utomhusreklamen, säger Ola Klingeborg.

Har ni behövt gå upp högt i hyra för att försvara tunnelbanan?

– Det är Sveriges största och viktigaste kontrakt och ett kontrakt som man gör allt vad man kan för. Men det man kan bjuda är bara en funktion av hur bra man är på att sälja och detta är ett bevis på att vi har den bästa förmågan att sälja dessa miljöer.

Det går även att täcka upp med en stark ägare – går ni plus på dessa avtal?

– Ja, självfallet. Men det är nio år långa kontrakt som ska ses över en lång period. Tunnelbanan kommer att öka i värde under de kommande åren och Citybanan tillkommer vilket ger stora trafikflöden, säger Ola Klingeborg.

Kontrakten för reklam på och i bussarna i Stockholms kollektivtrafik, som Clear Channel tidigare har haft, går till uppstickarbolaget Wallstreet.

I ett pressmeddelande påstår Clear Channel att man på grund av ”en renodling” av produktportföljen ”lämnar reklamen” i och på Stockholms bussar.

Det är dock en skrivning som andas historierevisionism. Sanningen är att Clear Channel bjöd på dessa avtal också.   

– Jo, det gjorde vi. Hade vi fått dem till ett bra pris hade vi fortsatt att operera dem, erkänner Ola Klingenborg och tilllägger:

– Det är en bra produkt, men inte något som vi tjänar mycket pengar på. Vi har gått ur bussavtal i flera orter.

JCDecaux, som så länge velat få chansen att tävla om SL:s avtal, kammar noll i upphandlingen.

Vd:n Magnus Heljeberg är dock nöjd med upphandlingen som sådan, som sannolikt har pressat konkurrentens marginaler.

– Vi är nöjda med att SL gick ut i en transparent upphandling vilket har gjort att de fått en marknadsmässig hyra i dessa avtal, säger han till Dagens Media.

Hur tycker du att upphandlingen har skötts?

– Det har varit ett enkelt upplägg: högst hyra tar hem avtalet. Vi lade det vi tyckte var marknadsmässigt och vi får gratulera konkurrenten till att de lagt ett högre bud. Vi är nöjda med upphandlingen som sådan.

Enligt den förstudie som gjordes inför upphandlingen omsatte avtalen historiskt sett omkring 250 miljoner kronor årligen. De nya avtalen gäller 2017-2026. Räknat på de tidigare intäkterna är avtalen totalt värda över två miljarder kronor i försäljningsintäkter.

Erik Wisterberg

Publicerad 2016-01-11 13.22Uppdaterad 2016-04-22 11.04

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: