Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utomhus

De vann Ocean Outdoors Digital Creative Competition

Publicerad: 3 december 2021, 09:40

Vinnarna i non profit-kategorin: Sofia Bergvall och Linnea Amundson på Talita och Åkestam Holst.

Foto: Pressbild

Åkestam Holst och Markus reklambyrå stod som vinnare efter att Ocean Outdoors tävling Digital Creative Competition avgjordes igår.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstOcean OutdoorUtomhusreklam

I år kretsade tävlingen kring kreativitet och utveckling av Digital out of home. Sammanlagt 108 idéer hade skickats in varan åtta nominerades. 

– Vi hoppades att DCC skulle tas emot som ett spännande komplement till en redan rik tävlingsflora. Att flera av de stora byråerna likväl som inhouse team och mindre byråer engagerat sig tar vi som en indikation på det. Jag föreställer mig att det är både annorlunda och kreativt utmanande att tävla med en idé istället för en redan genomförd kampanj men nivån på bidragen visar att det inte varit något hinder för kreatörerna, säger Jesper Albansson, marknadschef på Ocean Outdoor Nordics i ett pressmeddelande. 

När tävlingen igår avslutades stod Åkestam Holst och Markus Reklambyrå som vinnare i kategorierna ”non profit” respektive ”kommersiell”. Den förstnämnda vann för sin idé ”Tillbaka till gatan” för organisationen Talita Sweden. Den senare blev Markus Reklambyrå med sin idé ”Väsen i ögonvrån” för Visit Östergötland.

Juryns motivering:

Non profit:

Idag har vi fler digitala reklamtavlor än någonsin på våra gator.

Med hjälp av data och bländande kreativitet.

Låter ni tavlorna påminna oss.

Om vad som samtidigt händer i mörkret.

Tack för att ni belyser en viktig fråga.

Och tack för att ni tar problemet tillbaka till gatan.

 

Kommersiell:

När allt fler varumärken nyttjar den senaste tekniken.

För att tränga sig på.

Är det befriande med någon som gör tvärtom.

Och använder den för att skapa nyfikenhet.

För många gånger är det faktiskt den som inte vill bli sedd.

Som allra mest förtjänar att bli uppmärksammad.

LÄS MER: De kan vinna i Digital Creative Competition

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.