Utomhus
De kräver att cykelupphandlingen görs om
Publicerad: 13 oktober 2017, 05:30
Uppdaterad: 13 oktober 2017, 06:20
Avtalet för Stockholms stads lånecyklar – "Stockholm City Bikes" – har i 12 år tillhört utomhusbolaget Clear Channel. Bild: Wikimedia commons
Clear Channels anbud på Stockholm stads lånecyklar togs inte ens med i stadens utvärdering. Nu har bolagets samarbetspartner Marfina lämnat in en överklagan – där man kräver att upphandlingen ska göras om.
I slutet av september stod det klart att JCDecaux tagit hem det eftertraktade avtalet för Stockholms stads lånecyklar.
Bolagets vd Magnus Heljeberg kallade det "en gigantisk seger" och sade till Dagens Media att avtalet är värt långt över en kvarts miljard.
I 12 års tid har avtalet tillhört konkurrenten Clear Channel, som i och med det här beslutet tvingas skrota hela sitt nuvarande cykelsystem – med 1000 lånecyklar.
Clear Channels vd Ola Klingenborg sade till Dagens Media vid tillfället att de kommer att överklaga beslutet, som han menar har tagits på felaktiga grunder.
– Vi är helt övertygade om att vi hade det i särklass bästa anbudet man kan lämna in, och det har slagit väl ut i många andra länder. Stockholm stad har bestämts sig för att avslå vårt anbud på grund av en formaliafråga, men eftersom vi är övertygade om att vi har gjort allting "by the book" kommer vi att överklaga det här beslutet. Sista ordet är inte sagt i den här frågan.
Dagens Media har tagit del av handlingarna rörande avtalet från Stockholm stad. Tilldelningsbeslutet visar att Stockholm stad valt att avslå Clear Channels anbud. Anledningen är att man inte kunnat bevisa att personen som skrev under anbudet var behörig att göra detta.
Därför har anbudet inte ens kvalificerat sig för utvärdering.
Bolaget Marfina SL, som Clear Channel är underleverantör till, som har skickat in överklagan på beslutet. I den framhåller Marfina att Stockholms stad felaktigt har förkastat bolagets anbud, och att staden därmed har överträtt principen om likabehandling.
Enligt Marfina framgick det inte i upphandlingsdokumenten att det är ett obligatoriskt krav att behörigheten ska kunna bevisas redan vid anbudsgivningen – samtidigt som bolaget anser att man faktiskt har visat detta.
Marfina yrkar därför på att upphandlingen ska göras om.
Det framgår även att man anser att JCDecaux saknar "teknisk och yrkesmässig kapacitet" för att kunna förvalta cykelystemet, och att man vill att staden ska avslå bolagets anbud.
– Vi avvaktar det här nu och låter den juridiska processen ha sin gång, för generellet sett så påverkar det inte våra kunder oavsett hur det går eftersom det är ett ganska litet avtal, säger Sofie Brange, press- och kommunikationsansvarig på Clear Channel, till Dagens Media.
Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén har dock ärendet gåtts igenom noga med hänsyn till alla detaljer.
– Vi känner oss trygga med att den granskning som gjorts av upphandlingen är korrekt, och att Clear Channel inte har uppfyllt kraven som ställs, sade han till Dagens Media när det blev känt att JCDecaux gått vinnande ur processen.