Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

David Perlskog till Clear Channel

Publicerad: 16 Mars 2017, 11:20
Uppdaterad: 16 Mars 2017, 10:19

David Perlskog går från Mediacom till Clear Channel.

David Perlskog uppdrag blir att från Clear Channels håll leda arbetet med att ta fram en gemensam utomhusvaluta för analogt och digitalt.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelUtomhus

Förra året ökade mediebyråernas investeringar med 5,1 procent och mediekategorin utomhus var en kategori som ökade absolut mest, enligt Mediebyråbarometern.

I samband med medvinden för utomhus rekryterar Clear Channel David Perlskog som de själva beskriver som en "nyckelperson", för att vässa sitt erbjudande till marknaden.

David Perlskog kommer senast från en tjänst på Mediacom och kliver nu in i rollen som expert för Audience Measurement & Other Media i Norden.

Hans uppdrag blir att ytterligare utveckla värdet av utomhusmediet som helhet på de nordiska marknaderna samt att positionera Clear Channel väl för en digital och dataintensiv framtid.

Just nu pågår ett intensivt arbete inom Outdoor Impact för att uppdatera den nuvarande utomhusvalutan med syfte att skapa en gemensam valuta för analogt och digitalt. Den uppdaterade valutan utlovades redan i slutet av 2016 men arbetet har mött på patrull, bland annat beroende på att det finns för få studier som mäter hur väl en digital skylt syns i jämförelse med en analog.

En central del av David Perlskogs uppdrag blir att från Clear Channels håll driva arbetet med valutan inom Outdoor Impact.

– Rekryteringen av David utgör en viktig pusselbit i vår intensifierade satsning på audience measurement i Norden. Utomhusmediet genomgår en renässans där vår publik stadigt växer samtidigt som konkurrerande medieslag kämpar med vikande räckvidd, fragmenterade målgrupper, alltmer ifrågasatta mätmetoder och konsumenters aktiva reklamundvikande, säger Finn Wikander, produktdirektör på Clear Channel, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Med Davids gedigna erfarenhet från utomhusreklam i synnerhet och andra medieslag i allmänhet förstärks vår möjlighet att kapitalisera på dessa megatrender ytterligare.

På Mediacom har David Perlskog haft flera olika roller, senast som expert inom display, utomhusreklam och print.

– Jag brinner verkligen för utomhusreklam, och ser nu fram emot att ta nästa steg i min karriär. Jag har haft flera fantastiska år på Mediacom med oerhört duktiga och kompetenta kollegor där jag utvecklats enormt – så jag har dem att tacka för mycket, säger David Perlskog, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Dessutom händer det väldigt mycket i branschen i och med digitaliseringen och jag ser verkligen fram emot att vara med och utveckla den resan, dels internt för Clear Channel, men även för branschen som helhet.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelUtomhus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev