Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Cykelkontraktet: Ad City Media kan tappa ”extremt stor affär”

Publicerad: 30 Oktober 2019, 12:49

Ad City Media skulle bli exklusiv säljpartner till Voi, som vann det eftertraktade hyrcykelkontraktet med Stockholm Stad. Nu har Voi:s upphandlingsansökan diskvalicerats – och Ad City Media kan gå miste om affären som skulle bli en ”game changer” för bolaget.


Ämnen i artikeln:

VoiAdcitymediaStockholms Stad

I våras stod det klart att Voi Techology kammat hem det eftertraktade hyrcykelkontraktet med Stockholm Stad, vars värde uppskattas till 400 miljoner kronor.

Som Dagens Media tidigare berättat så har Ad City Media utsetts till exklusive samarbetspartner till Voi och UIP Holding, som delar cykelkontraktet. 

LÄS MER: Ad City Media ska sälja Vois reklamytor 

Nu har det emellertid satts käppar i hjulet för de tre berörda bolagen. Spanska Marfina – som Clear Channel är underleverantörer till – konkurrerade om kontraktet vid upphandingen. Bolaget har överklagat Stockholm Stads beslut om att ge hyrcykelkontraktet till Voi. 

Förvaltningsrätten har bifallit överklagan, och Voi:s anbud ska diskvalificeras helt från upphandlingen. Anledningen enligt Di Digital, är att Voi Technology och norska UIP Holding inte följt obligatoriska krav i upphandlingen, som satts upp av Stockholm Stad. 

Fram till den 18 november kan Voi överklaga förvaltningsrättens beslut. 

Om domen står sig måste Stockholm Stad överväga Marfinas anbud – och det ligger i farans riktning att Ad City Media förlorar vad bolagets vd Anders Axelsson har kallat för en ”extremt stor affär”. Hyrcykelkontraktet löper över sju år.  

Reklamförsäljningen i hyrcykelkontraktet består av totalt 350 reklamytor. Av dessa är 280 dubbelsidiga analoga reklamvitriner samt 70 stycken dubbelsidiga digitala vitriner i Stockholm. Av dessa ytor disponerar staden 50 procent av tiden.

Ad City Medias vd Anders Axelsson kallade i våras affären för en ”game changer” som skulle göra Ad City Media till en ledande aktör i Stockholm. 

När Marfinas överklagan blev offentlig kommenterade han nyheten i ett pressmeddelande:

– Jag vill förtydliga att ovissheten kring tidsramen i denna typ av upphandlingar gör att vi ej budgeterat för detta projekt i dagsläget och inget som påverkar våra ordinarie interna mål.

Dagens Media har sökt Anders Axelsson.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.