Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Clear Channel vinner Malmö Stad

Publicerad: 1 Juli 2015, 11:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:56

Clear Channel tar hem ”jätteavtal” – men konkurrenten JCDecaux tonar ned betydelsen.


Clear Channel gick under onsdagsförmiddagen ut med nyheten om att utomhusreklambolaget vunnit en ”jätteupphandling” i Malmö.

Avtalet innebär att Clear Channel ”tar över” utomhusannonseringen i Malmö, skriver Clear Channel i sitt pressmeddelande.

– Vi är mycket glada och stolta över att tagit över utomhusannonseringen i Malmö genom den här viktiga upphandlingen, säger Ola Klingenborg, vd för Clear Channel Sverige i pressmeddelandet.

Konkret innebär avtalet att Clear Channel ska etablera ett hyrcykelsystem i Malmö, liknande det som sedan 2006 finns i Stockholm. Det ska bestå av 100 stationer och cirka 1000 cyklar.

Utöver cyklarna ska Clear Channel även byta ut de cirka 300 reklamfinansierade busskurerna som finns i Malmö och ersätta dessa med nya moderna varianter. Bygget av busskurerna ska påbörjas 2018. I avtalet ingår även stadsinformationstavlor, som ska moderniseras.

Reklammängden i Malmö ska minska med 16 procent, uppger Clear Channel, då större format ska avvecklas till förmån för ”färre, mindre och modernare reklamobjekt”.

Magnus Heljeberg, vd på konkurrenten JCDecaux som i dag har avtal med Malmö Stad, tonar ned betydelsen av affären.

– Malmö stad har gjort en upphandling gällande lånecyklar som även ger Clear Channel tillgång till 35 reklamvitriner. Vi har ett avtal gällande bland annat busskurer, reklamtavlor och toaletter som löper i minst fyra år till, som inte är uppsagt, säger han till Dagens Media.

Han ställer inte upp på beskrivningen att Clear Channel nu tar över Malmö.

– Det kanske inte just nu är i den omfattningen som man gör gällande, säger Magnus Heljeberg.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.