Clear Channel vinner järnvägsstationerna

Clear Channels nye vd Ola Klingenborg kan i dag presentera sin första seger – kontraktet för landets järnvägsstationer.

JCDecaux drabbades i maj av ett tungt bakslag. Jernhusen, som äger och förvaltar Sveriges järnvägsstationer, sade upp avtalet som i tio år givit JCDecaux rätten att sälja reklam och event.

Efter en upphandling landar nu säljuppdraget för järnvägsstationerna hos Clear Channel.

– Det är väldigt positivt och stärker oss på orter där vi tidigare varit svagare, till exempel Göteborg. Vi fick uppdraget i konkurrens med flera aktörer, säger Ola Klingenborg, nytillträdd vf för Clear Channel.

Kronjuvelen i avtalet är Stockholms centralstation.

JCDecaux vd Magnus Heljeberg säger att de inte var med och slogs om uppdraget.

Den hårda konkurrensen mellan Clear Channel och JCDecaux har i andra fall lett till höga kostnader, bland annat för de viktiga SL-kontrakten.

– Det är något vi inte kan göra så mycket åt, konstaterar Ola Klingenborg,

och tillägger:

– Om någon tjänat mycket pengar på detta så är det SL.

De omstridda väderskydden, som Clear Channel nyligen vann, bedömer Ola Klingenborg dock som en bra affär.

Clear Channel har ännu inte presenterat sina siffror för 2010.

– Men 2010 ser riktigt bra ut. Vi är tillbaka på en rimlig vinstnivå. Nu kan vi satsa på att utveckla verksamheten, säger Ola Klingenborg.

Läs en längre intervju med Clear Channels nye vd i DM Plus.

Erik Wisterberg

Publicerad 2011-02-02 07.28Uppdaterad 2015-12-06 15.23

Dela artikeln: