Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Utomhus

Clear Channel växlar upp inom programmatiskt – de ska leda satsningen

Publicerad: 9 december 2021, 10:38

Anna Ek och Malin Erlberg ska leda Clear Channels satsning på programmatiskt.

Foto: Clear Channel

Anna Ek och Malin Erlberg ska leda Clear Channels satsning på programmatiskt som rullas ut i vår.


Ämnen i artikeln:

UtomhusClear ChannelProgrammatic

 Clear Channel har de senaste åren fokuserat på att utveckla nya köpsätt samt skapa större enkelhet och flexibilitet i köp av utomhusreklam. I ett första steg kommer utomhusbolaget att erbjuda programmatiska köp, vilket rullas ut i början av 2022.  

Claes Kugelberg, kommersiell direktör på Clear Channel, kommenterar i ett pressmeddelande:

- Nu är vi redo för nästa steg i vår digitala utveckling. Genom rekryteringen av ett programmatiskt team tar vi stora kliv mot nya lösningar och vi ser fram emot att involvera våra kunder i det arbetet.

Satsningen drivs av Anna Ek, commercial product owner – programmatic & ad ops, och Malin Erlberg, commercial manager programmatic. Malin Erlberg har bland annat jobbat på Stampen och Bonnier, med titlar som head of programmatic och produktchef för digitala produkter.
Anna Ek har de senaste åren arbetat med den programmatiska affären, både på sälj- och köparsidan, där hon senast tjänstgjorde som teknisk specialist och kommersiell produktägare för plattformarna DSP, adserver och DMP. 

– Ambitionen är att under våren 2022 rulla ut vårt programmatiska erbjudande, vi gör därmed vårt varulager tillgängligt för alla annonsörer som vill öka flexibiliteten och träffsäkerheten i sina utomhuskampanjer och väljer att sköta detta via en exchange, säger Anna Ek. 

Det programmatiska erbjudandet att testas med hjälp av Clear Channels programmatiska trade gateway LaunchPAD.

LÄS ÄVEN: Utomhusbolagen bantar antalet system – men här är tekniken de inte klarar sig utan
LÄS ÄVEN: Så täljer du guld med din utomhuskampanj 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.