Clear Channel tänker överklaga cykelavtalet

UPPDATERAD. JCDecaux tar hem nya jätteavtalet. "Sista ordet är inte sagt i den här frågan", säger Clear Channels vd Ola Klingenborg.

Sent på tisdagseftermiddagen lämnade Stockholm stad beskedet om vem som kammar hem det eftertraktade avtalet.

– Det är en gigantiskt seger, det här gör att vi får totalt 700 tavlor och pelare på stadens mark, säger Magnus Heljeberg.

Beslutet innebär att Clear Channel tvingas skrota hela sitt nuvarande cykelsystem, med 1000 lånecyklar.

– Vårt system kommer att vara på en helt annan nivå, vi ska utöka till 5000 cyklar. Bygga ett mobilt system, och även inkludera elcyklar, säger Magnus Heljeberg.

Hur mycket uppskattar du att avtalet är värt i pengar?

– Det är långt över en kvarts miljard kronor, det beror ju lite på konjunkturen. Men på tio år skulle jag säga en kvarts miljard.

Vad tror det var som gjorde att ni tog hem avtalet?

– Produktutveckling, vi kommer att erbjuda så mycket mer än vad som finns i dag.

"Vi kommer överklaga"

Clear Channels vd Ola Klingenborg säger till Dagens media att han är besviken och förvånad över beslutet från Stockholms stad.

– Cykelavtalet i Stockholm är inte ett av våra största avtal. Tvärtom är det ganska litet, men det har hög profil och det är många som vill ha det. Vi har byggt cykelsystemet från grunden i 12 års tid, så vi känner starkt för det, säger han.

Samtidigt tillägger han att man vetat om att avtalet skulle gå ut och att det pågått en upphandlingsprocess under ganska lång tid. Som Ola Klingenborg ser det hade Clear Channel det bättre anbudet.

– Vi är helt övertygade om att vi hade det i särklass bästa anbudet man kan lämna in, och det har slagit väl ut i många andra länder. Stockholm stad har bestämts sig för att avslå vårt anbud på grund av en formaliafråga, men eftersom vi är övertygade om att vi har gjort allting ”by the book” kommer vi att överklaga det här beslutet. Sista ordet är inte sagt i den här frågan, säger han.

Clear Channel har enligt Klingenborg låtit både svenska och utländska jurister granska anbudet.

– Vi vet att vi erbjöd ett mycket bättre och modernare system än JCDecaux. Dessutom skulle vi bygga ut det mycket snabbare än vad de ska göra. Vi hade ett bättre system till Stockholmarna helt enkelt.

Vad händer med systemet om överklagan avslås?

– Det har ju tjänat i 12 år nu. Det finns naturligtvis andra platser i världen systemet kan användas. Reklamskyltarna kommer vi så klart att omplacera på andra ställen i stan.

Ola Klingenborg betonar återigen den marginella inverkan avtalet har på bolagets totala affär.

– Det här är som sagt en liten del av vår business. Efter det här har vi 5 000 reklamskyltar i Stockholm, det här avtalet rörde 350 ytor. Förra året vann vi SL-avtalet, som är 20 gånger större än cykelavtalet, så det handlar inte så mycket om storleken, utan att vi gillar cyklarna, säger Ola Klingenborg och tillägger avslutningsvis:

– För våra annonsörer kommer det här inte spela någon större roll. Vi är fortsatt i särklass störst i Stockholm och Sverige på både klassisk och digital utomhusreklam.

"Inte uppfyllt kraven"

Trafikborgarrådet Daniel Helldén säger till Dagens Media att ärendet har gåtts igenom noga med hänsyn till alla detaljer.

– Vi känner oss trygga med att den granskning som gjorts av upphandlingen är korrekt, och att Clear Channel inte har uppfyllt kraven som ställs, säger han.

Om att Clear Channel tänker överklaga beslutet säger Daniel Helldén att det är vanligt att offentliga upphandlingar överklagas. Samtidigt är det ovanligt att domstolen bedömer att formaliafel går att bortse ifrån.

– Om de nu tycker att det är en formaliagrej som de har fallit på som kommer ärendet att prövas, men reglerna kring det här är väldigt tydliga.

Vad kan ett sådant formaliafel vara?

– I det här fallet handlar det om att de inte skrivit under de handlingar som behövdes.

Vann det bättre alternativet?

– Jag har bara sett bilder på cyklarna och inte varit med i processen att gå igenom anbuden, men vad jag kan se rör det sig i båda fallen om elcyklar och samma antal cyklar, så det har så vitt jag vet nästan inte varit någon skillnad kriteriemässigt, de har hamnat på samma poäng helt enkelt.

– De cyklar från JCDecux som vunnit kan jag inte annat än se kommer fungera utmärkt för Stockholm och dess invånare och turister, utan att säga att de från Clear Channel inte skulle göra det.

Viktigast är enligt Daniel Helldén att undvika förseningar av det nya systemet.

– Jag är glad å Stockholms vägnar att staden kommer att få ett nytt cykelsystem nästa år, men som alltid med sådana här upphandlingar är det en kamp mellan olika intressenter. Jag hoppas att det inte blir någon form av fördröjning, eftersom vi vill ha ett nytt system på plats i vår.

Mikaela Åkerman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt