Utomhus
Clear Channel slår ihop bolag
Publicerad: 3 februari 2023, 13:26
Kenneth Ek, vd på Clear Channel, som nu slår ihop sina två svenska bolag.
Foto: Clear Channel
Clear Channel slår ihop sina två bolag på den svenska marknaden. ”Det här förenklar”, säger Kenneth Ek, vd på Clear Channel, till Dagens Media.
Den 14 december genomfördes förflyttningen då Clear Channel Sales fusionerades in i Clear Channel Sverige. Anledningen är rent administrativ, säger Kenneth Ek, vd på Clear Channel.
– Det är för att minska administrationen och helt enkelt effektivisera den. Tidigare har vi behövt upprätta två deklarationer och två årsredovisningar, så det här förenklar, säger han.
Påverkar det verksamheten på något sätt?
– Nej, det gör det inte. Det här är rent administrativt.
Fusionen påverkar heller inte personalen, uppger Kenneth Ek.
Konkurrenten JCDecaux genomförde i somras en liknande manöver, då deras två bolag också slogs ihop.
Utomhus var ett av de medieslag som drabbades värst under pandemin och där har återhämtningen också gått relativt trögt. Men under 2022 var investeringarna i utomhus i princip tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Och i år är utomhus ett av få medieslag som enligt IRM förväntas växa – trots lågkonjunkturen. Medan reklammarknaden i stort väntas minska med 0,7 procent i år, -6,8 procent justerat för inflationen, beräknas utomhus växa med 3,8 procent.
LÄS ÄVEN: Lågkonjunktur för medieköpen – negativ utveckling 2023
Men det innebär inte att man kan luta sig tillbaka.
– Vi tar inget för givet utan vi jobbar alltid på att förbättra oss och vässa vår erbjudande. Men vi har under en längre tid sett att utomhus tar andelar från andra medier, främst tv och dagspress, och det tror vi kommer att fortsätta. Clear Channel når ungefär 80 procent av Sveriges befolkning och är därmed det största räckviddsmediet, så vi tror att trenden kommer att fortsätta, säger Kenneth Ek.