Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Utomhus

Clear channel om Ninja casino: "Alla som fått licens har rätt att annonsera"

Ninja casinos spelreklam har både kritiserats och anmälts – så resonerade Clear channel när de valde att godkänna reklamen.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Publicerad: 29 Januari 2019, 10:02

Ämnen i artikeln:

Clear ChannelKORO

"Vi ska inte utgå ifrån att reklamen inte är måttfull", säger David Klagsbrun, presskontakt på Clear channel, till Dagens Media.

Foto: Skärmdump från Ninja Casino/Press

Den 17 december förra året valde Konsumentombudsmannen, KO, att lämna in en stämningsansökan gällande Elec Games, som är moderbolag till spelbolaget Ninja casino, vilket bland annat Resumé rapporterade om. 

Anledningen till stämningen är enligt KO att bolagets marknadsföring bryter mot den nya lagen om att marknadsföring av spel- och casinoverksamhet ska vara måttfull. En formulering som har fått kritik från branschen för att vara luddig. En potentiell dom kommer att bli prejudicerande gällande måttfullhet i spelmarknadsföring.

– Vi är måna om att få ett praxis på området, berättade Gunnar Wikström, processråd vid KO när stämningen offentliggjordes. 

I dagarna har även Sara Svanström, landstingspolitiker för Liberalerna, anmält Ninja casino till RO. Detta eftersom hon vill se hur måttfullheten i marknadsföringen ska tolkas i kollektivtrafiken, rapporterar Stockholm Direkt

Clear channel, som distribuerar utomhusreklam och som sålt reklamplats till det kritiserade Ninja casino, menar att de fått licens att Spelinspektionen och därför har rätt att annonsera. 

– Vår grundinställning är att alla som fått licens av Spelinspektionen har rätt att annonsera. Vi hade en diskussion med Ninja casino. Efter det gjordes några justeringar till materialet, exempelvis lade de till en disclaimer på sina annonser, säger David Klagsbrun, presskontakt på Clear channel, och fortsätter. 

– Det har väl inte kunnat undgå någon att spelbolagens marknadsföring har varit föremål för debatt och kritik. Samtidigt vad gäller Ninja casino så marknadsför de sin USP, vilket är snabbare uttag i händelse av vinst. Vi ser den här reklamen som en ren brandingkampanj, utan att marknadsföra bonuserbjudanden och annat som kan förekomma i spelreklam.

David Klagsbrun menar att det är viktigt att komma ihåg att ingen dom har fallit än.

– Vi ska inte utgå ifrån att reklamen inte är måttfull. Om jag har läst rätt i branschmedia så har de som anmält gjort det i syfte att få fram en prövning och sedan ett praxis att förhålla sig till. Detta eftersom den nya spellagen inte detaljreglerar hur spelreklamen får se ut eller hur omfattande den får vara. Clear channel välkomnar en sån prövning, då blir det mycket tydligare för oss och mycket tydligare för annonsörerna, säger han till Dagens Media. 

Borde ni gjort ett annat val?

– Nej, det tycker jag inte. De första månaderna med den här nya lagstiftningen kommer vara lite “trial and error”. Förhoppningsvis får både vi och annonsörerna mer vägledning framöver i vad som anses vara måttfullt eller inte. Vårt ingångsvärde har hela tiden varit att det är väldigt angeläget vi får ett praxis i frågan och hur vi och andra parter ska förhålla oss till det. 

Ämnen i artikeln:

Clear ChannelKORO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.