Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

Clear Channel och Jernhusen bryter samarbete

Publicerad: 17 Augusti 2015, 11:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:54

Avtalet mellan Clear Channel och Jernhusen bryts – efter fem år.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelJernhusen

Clear Channel fick 2011 uppdraget att sälja och utveckla reklamen på 45 järnvägsstationer runt om i Sverige.

Avtalet har gällt samtliga trycka reklamytor inom Jernhusens fastigheter.

Men snart är det slut på samarbetet. I ett pressmeddelande berättar Clear Channel att företaget "går ur" avtalet med Jernhusen, samt påbörjar en avveckling av telefonkioskerna.

– Efter strategiska överväganden så har vi valt att plocka bort en del udda format och se över placeringarna av våra ytor. Som ett led i produktstrategin lämnar vi järnvägsstationerna och konverterar telefonkioskerna till adshelvitriner för att lägga allt krut på klassiska format samt mer attraktiva köpnära placeringar, säger Claes Kugelberg, etableringsdirektör på Clear Channel Sverige, i ett pressmeddelande.

Tomas Nodbrink, tillförordnad chef på Jernhusen Media, reagerar på Clear Channels beskrivning av vad som har hänt.

Enligt Nodbrink är det Jernhusen som har valt att inte förlänga avtalet med Clear Channel som löper ut den sista december i år.

– Det är vi som har sagt upp dem egentligen men väljer de att formulera på det här sättet så spelar det ingen roll för mig, säger Tomas Nodbrink till Dagens Media, och fortsätter:

– Det stämmer ju att de tar bort våra ytor, i och med att vi har valt att inte förlänga det avtalet. De har vägt formuleringarna på en guldvåg.

Ska ni sälja de här ytorna på egen hand?

– Vi har en plan för vad vi ska göra med de här ytorna och ska offentliggöra det inom kort. Vi jobbar nu med strategin kring det här. Det ska bli jättespännande och kul.

Clear Channel ska nu lägga mer krut på bolagets digitala produkter.

– Vi satsar stort och fokuserar på en rikstäckande digital serie, eftersom vi ser en ökande efterfrågan på digitalt från våra kunder, Claes Kugelberg i pressmeddelandet.

Jernhusen vann tidigare i år Trafikverkets upphandling om att sälja reklam på plattformarna på cirka 70 järnvägsstationer i Sverige.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelJernhusen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev