Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Utomhus

Clear Channel i stor rekryteringsräd

Nya på Clear Channels svenska säljavdelning: Mikael Lidbaum, Anna Smidemark, Jasmin Oulabi och Linda Birgersson.

Ett tjugotal nya medarbetare, bland annat från Bonnier, Schibsted och Metro, har anslutit till Clear Channel bara sedan maj månad. "Det är passande för oss att stortsatsa just nu", säger Ola Klingenborg, Nordeuropachef.


Publicerad 2018-08-23 06:00
Uppdaterad 2018-08-22 14:35

Ämnen i artikeln:

Clear Channel

Dela artikeln:

Kategorin utomhus går just nu starkt och uppvisade i våras en 25-procenting marknadstillväxt i Mediebyråbarometern.

För Clear Channel har tillväxten, samt bolagets pågående digitala expansion, lett till att man kunnat expandera personalstyrkan med ett tjugotal personer sedan maj månad. Satsningen inkluderar samtliga avdelningar.

Den svenska säljavdelningen stärks upp rejält och under hösten kommer Anna Smidemark (Head of Sales Operations på Bonnier Magazine & Brands) att tillträda som svensk försäljningsdirektör. Smidemark får sällskap av tre key account managers i form av Mikael Lidbaum (Schibsted), Linda Birgersson (Bonnier News) och Jasmin Oulabi (Metro).

Lisa Alf (Accenture, OMD) har redan tillrätt som skandinavisk analyschef. För att leda den svenska affärsutvecklingen har Emil Hemström (Adecco, Prime) rekryterats som etableringsdirektör. I samma team ingår även Elin Thorn (kommersiell chef SL) som kommer att fokusera på digital utveckling.

– Hela marknaden går som tåget just nu, och vi ser inget slut på det utan tvärt om accelererar tillväxten. Vi går ju inte ut med några egna tillväxtsiffror, men eftersom vi är ledande på marknaden står vi såklart för en stor del av de 25 procenten. Därför är det ett passande tillfälle för oss att storsatsa just nu, säger Ola Klingenborg, Nordeuropachef på Clear Channel, till Dagens Media.

Utvecklingen drivs främst av Clear Channels satsning på digital reklam och programmatic, som Ola Klingeborg säger har fallit ut "extremt väl".

– Efter att vi lanserade vår programmatiska satsning i höstas var vi tvungna att utvärdera det för att se om det lyfte, vilket det verkligen gjorde. Därefter började vi dra igång en aggressiv rekryteringsräd. Efterfrågan har exploderat och för att möta den behöver vi helt enkelt vara fler, både på sälj- och tekniksidan. När jag började hos Clear Channel hade vi inte så mycket kompetens inom tech, men idag är majoriteten av de vi rekryterar folk som antingen säljer digitalt eller supporterar techavdelningar.

LÄS MER: Clear Channel släpper programmatic-system

Han beskriver hur Clear Channel har byggt upp ett monitoring-center för Skandinavien där man dygnet runt bevakar alla de tusentals digitala skärmar man har, och menar att den verksamheten gör att man går mot att snarare bli ett techbolag än ett traditionellt utomhusbolag.

– Det är en superspännande utveckling som tar fart just nu.

Det pratas just nu en hel del i branschen om utmaningen i att hitta rätt kompetens – hur har det gått för er?

– Man kan säga att det varit lite både och. På säljsidan ser vi ett jätteinflöde av ansökningar, i och med att utomhusmediet är så hett idag. För personerna som kommer från techsidan, såsom ingenjörer och utvecklare, är utomhus fortfarande ganska nytt. Där har vi fått göra ett större jobb i att förklara för dem vilka häftiga möjligheter som finns inom utomhus. Här finns ju idag faktiskt alla spännande buzzwords, såsom internet of things och sharing economy med vårt cykelsystem.

Vad innebär det för Clear Channel att ha stärkt upp på det här sättet?

– Om vi ska kunna svälja den stora tillväxt som varit det senaste halvåret så behöver vi få in dessa personer så snabbt som möjligt i organisationen. Den programmatic-satsning vi lanserade i höstas var bara ett första steg och vi kommer att fortsätta utveckla det hela, sannolikt under en överskådlig framtid. Det finns en lång att göra-lista och det finns inget slut på behovet av att anpassa sig till nya sätt att handla med reklam. Dessutom tar vi över Malmö nu i september, vilket bland annat innebär att vi bygger nya busshållplatser och bygger ut vårt cykelsystem där, så många av de personer vi rekryterar nu är för att stärka upp vårt Malmö-kontor. Det är ett kontrakt vi har väntat på i 30 år, så det ser vi naturligtvis oerhört mycket fram emot.

Ställs ni inför några utmaningar när det är så många nya som ansluter på kort tid?

– Ja, det är alltid en utmaning. Clear Channel har en stark företagskultur, och det kan både kräva mer i onboardingen samtidigt som det förhoppningsvis finns goda möjligheter att komma in i en sådan. Vi har gedigna onboardingprogram som vi nu kommer växla upp hastigheten inom. Mitt primära fokus just nu är att få in dessa personer i organisationen, för tåget fortsätter ju samtidigt rulla med 25 procents tillväxt.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.