Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Utomhus

Clear Channel höjer priserna – igen

Publicerad: 10 September 2019, 09:07

Anna Smidemark ser ingen risk med att höja priserna ytterligare.

Utomhusbolaget fortsätter att pressa upp priset på utomhusreklam. ”Jag är säker på att vana köpare förstår vilket värde vi tillför”, säger Anna Smidemark, säljdirektör på Clear Channel, till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelUtomhusreklam

Flera månader innan årsskiftet meddelar Clear Channel att de kommer att höja sina prisnivåer. 

Adshel-formatet prishöjs med 6 procent, Play (digitalt), med 2,3 procent, Billboards som består av stortavlor höjs med 6 procent och formatet Transit höjs med 4 procent. 

Även inför 2019 höjde utomhusbolaget sina priser. 

Anna Smidemark, säljdirektör på Clear Channel, säger att fler skärmar och en hög efterfrågan ligger till grund för prishöjningarna. 

LÄS ÄVEN: Stor bokslutskartläggning: Utomhusbolagen ökar 

– Vi har under året tillfört ett stort värde till vår produkt. Nu finns vi på ännu fler ytor och platser där människor rör sig. Till det är räckvidd en bristvara i dag och vi har fortsatt en mycket hög efterfrågan på primärt vår Adshel-produkt.

Är det verkligen rimligt att ni höjer priserna i år igen?

– Generellt finns det ingen som tycker om prishöjningar men jag är rätt säker på att vana köpare förstår vilket värde vi tillfört. Vi har investerat mycket i år på att bygga upp Sverige bästa räckvidd, vi når 80 procent av Sveriges befolkning och då är det klart att det kostar om man vill köpa in sig. 

Vilka risker ser du med prishöjningarna?

– Jag ser i dag inte några risker. Vi ska komma ihåg att tillväxten för utomhus har varit extremt hög de senaste åren. Det i kombination med det värde vi har tillfört produkten så ser jag inga större risker. 

När Clear Channel höjde sina priser inför 2019 riktade Tres dåvarande marknadschef Victoria Appelqvist skarp kritik mot ökningen och lyfte bland annat bristen på flexibilitet.

– Bokningsdeadline blir längre och längre, och det är inte helt ovanligt att det sker fel vid klistring av traditionell utomhus.

Även då argumenterade Clear Channel för att prishöjningarna var rimliga sett till efterfrågan

Prishöjningar

2020:

Adshel: 6 procent

Play (digitalt): 2,3 procent

Billboards (stortavlor): 6 procent

Transit: 4 procent 


2019:
Adshel:  11,5 procent
Play (digitalt): 3 procent
Billboards (stortavlor): 3 procent
Transit: 3 procent

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelUtomhusreklam

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev