Clear Channel höjer priserna

Clear Channel höjer priserna från och med nästa år. "Prishöjningen är den logiska följden av att vi har varit slutsålda i princip hela 2018", säger Fredrik Lamotte, försäljningsdirektör på Clear Channel Scandinavia.

Det största utomhusbolaget Clear Channel höjer sina priser för att bättre återspegla marknaden.

Marknaden för utomhus har som bekant vuxit rejält de senaste åren. Under 2017 ökade investeringarna i utomhus med närmare 15 procent på helåret. De totala investeringarna passerade 1,6 miljarder kronor enligt IRM.

Även enligt Mediebyråbarometern så har investeringarna i utomhus vuxit. För helåret 2017 landade investeringarna på 1,2 miljarder kronor, vilket innebär en tillväxt på 12,4 procent jämfört med 2016.

De nya priserna börjar gälla från och med nästa år. Det innebär exempelvis en ökning på 11,5 procent på bolagets mest efterfrågade produkt "Adshel" med eurosize-format.

– Prishöjningen är den logiska följden av att vi har varit slutsålda i princip hela 2018 och att efterfrågan vida överstiger vårt utbud. Det går fantastiskt bra för både våra klassiska och digitala format, helt enkelt. Därför marknadsanpassar vi våra priser, säger Fredrik Lamotte, försäljningsdirektör Clear Channel Scandinavia, och fortsätter:

– Vi tror våra kunder ser att vi har en unikt hög nivå på vårt erbjudande jämfört med våra konkurrenter och känner oss därför trygga i att de kommer fortsätta välja oss som sin utomhusleverantör. Exempelvis så är vi oslagbara när det gäller bland annat kollektivtrafiken i Stockholm, och även i Malmö där vi kommer ha hela tjugo gånger fler ytor än konkurrenten inom sex månader.

Vad har ni fått för reaktioner från kunderna?

– Även om ingen vill betala mer så har vi en situation dels där annonsörer har svårt att nå sina kontakter i andra räckviddsmedier och komma in i vårt Adshel-lager. Vi upplever därför att det finns förståelse för att detta sker nu.

2017 omsatte Clear Channel Sverige Aktiebolag 501 miljoner kronor, föregående år låg omsättningen på 408 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på -242 miljoner 2017, att jämföra med -199 miljoner kronor året innan.

Säljdelen av Clear Channel – Clear Channel Sales Aktiebolag – omsatte förra året 378 miljoner kronor, att jämföra med en omsättning på 399 miljoner kronor 2016.

Rörelseresultatet uppgick till 304 miljoner kronor 2017, medan rörelseresultatet landade på 317 miljoner kronor året dessförinnan.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-09-13 05.59Uppdaterad 2018-09-13 07.27

Ämnen i artikeln:

Prisökningar:

Adshel:  11,5 procentPlay (digitalt): 3 procent Billboards (stortavlor): 3 procent Transit: 3 procent