Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Clear Channel hakar på #blackouttuesday

Publicerad: 2 Juni 2020, 13:34

Clear Channel deltar i protestkampanjen Blackout Tuesday.

Foto: Clear Channel

En rad mediebolag deltar i protestkampanjen Blackout Tuesday. I Sverige hakar bland annat Clear Channel på.


Ämnen i artikeln:

SpotifyClear Channel

Protestvågen efter att George Floyd dödades i förra veckan sveper över världen. Medieaktörer som Spotify, Amazon, Apple, Netflix, Tiktok, Snapchat, HBO och Youtube har under tisdagen visat sitt stöd för protestkampanjen Blackout Tuesday.

Spotify har lagt in svarta färger på flera av sina mest populära spellistor och poddar, samtidigt som flera spellistor och poddar förses med en tystnad på 8 minuter och 46 sekunder – lika lång tid som dödade George Floyd kvävdes.

LÄS ÄVEN: Streamingjättar tar ställning: ”Att vara tyst är att vara medskyldig”

Även Clear Channel i Sverige hakar på protesterna med hjälp av två av sina största skärmar. Just nu syns budskapet ”#blackouttuesday” på Clear Channels skärmar vid Medborgarplatsen i Stockholm och på Avenyn i Göteborg.

”För oss är det ett sätt att bidra till uppropet om människors lika värde och att värna om de mänskliga rättigheterna. Inom Clear Channel är begreppet Fairness en intern värdering vi har jobbat hårt med de sista åren så detta ligger oss extra varmt om hjärtat”, skriver marknads- och kommunikationschefen Marta Tiberg i ett mejl till Dagens Media.

Blackout Tuesday började som ett initiativ från den amerikanska musikindustrin. Syftet med kampanjen är att protestera mot polisvåld och rasism, samtidigt som man hyllar George Floyd.

LÄS ÄVEN: Reportrar utan gränser: ”Vi har varnat för det här i flera år” 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SpotifyClear Channel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.