Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Utomhus

Clear Channel erövrar spårvagnarna

Publicerad: 24 November 2010, 09:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Stockholms spårvagnar skulle vara ett reklamfritt alternativ – nu helfolierar Clear Channel ett av tågen.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetClear ChannelSvD

Det reklamfria alternativet slutade med en helfolierad spårvagn. SvD är första annonsören ut.

– En av anledningarna till att vi fick göra det här är avsändaren, en nyhetsbärare som SvD passar SL:s roll. Sedan är det inte säkert att vi kommer att få rulla tvättmedelsreklam på spårvagnarna. Vi får diskutera med SL från fall till fall, säger, Ted Johansson, marknads- och affärsutvecklingschef på Clear Channel.  

SL har i dag sex spårvagnar och Clear Channel har fått tillstånd att foliera en av dem. Grundkostnaden för motsvarande lösning startar på 500 000 kronor, vill man som i SvD:s fall även ha annonsering inuti spåvagnen ökar kostnaden. SvD:s spårvagn kommer att rulla fram till maj. Spårvagnarna trafikerar bland annat Djurgården och Hamngatan där varuhuset NK ligger.

– Spårvagnen rullar på de stora shoppingstråken och i de ”fina kvarteren” så det finns en tydlig målgrupp och en direkt koppling till konsumtion. Sedan är det här formatet större än en folierad buss så det tar för sig ordentligt i miljön, säger Ted Johansson.

Under kampanjperioden annonserar SvD också på tunnelbanevagnarna, tvärbanan och Stockholms stadsbussar.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.